18 KONTROLNÍ ČINNOST ČŠI Kromě hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve ško-lách vykonává Česká školní inspekce jako správní úřad s celostátní pů-sobností inspekční činnost také ve školských zařízeních, mezi něž patří i zařízení školního stravování. TEXT | Ing. Alena FÜRSTOVÁ metodička kontroly školního stravování | ČŠI se zaměřuje také na školní stravování ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI V rámci inspekční činnosti se ČŠI zaměřuje na všechny hlav-ní oblasti, které s poskytováním stravovacích služeb souvisí, jako je řízení činnosti školního stra-vování a s ním související plně-ní odpovědnosti za poskytování stravovacích služeb, včetně řádné evidence a výkaznictví, nabídka stravovacích služeb, jejich roz-sah, včetně poskytování dietního stravování a doplňkových služeb, nutriční vyváženost a plnění vý-živových norem apod. Pozornost je věnována také personálnímu zajištění poskytování školní-ho stravování, věkové struktuře a kvalifikaci personálu, dalšího vzdělávání kuchařek a kuchařů, odměňování, vybavenosti zaří-zení školního stravování, činnos-tem realizovaným během prázd-nin nebo bariérám, které omezují pracovníky zařízení školního stravování ve zlepšování kvality jejich práce. V rámci inspekční činnosti je prováděna také kon- trola nakládání s finančními pro-středky státu a ve vztahu ke škol-nímu stravování šetří ČŠI také nejrůznější stížnosti.Problematické financování Začátkem letošního dubna uložil ministr školství, mládeže a tělovýchovy, aby ČŠI zpracovala písemnou zprávu s vyhodnoce-ním administrativních, právních a finančních podmínek zajištění školního stravování. Důvodem byla skutečnost, že pravidla fi-nancování školního stravování jsou u veřejných a soukromých poskytovatelů stravovacích slu-žeb nastavena odlišně (viz rá-meček, pozn. red.), a lze se tedy odůvodněně domnívat, že odliš-né financování nevede k rovným podmínkám a negarantuje efek-tivní a řízené nakládání s finan- čními prostředky státu.ČŠI tedy provedla inspekční elektronické zjišťování v 6 521 zařízeních školního stravování, jehož cílem bylo ověřit, zda při-hlášení ke školnímu stravování na začátku školního roku se v průbě-hu roku skutečně stravují v zaříze-ních školního stravování, a tudíž zda jsou finance na ně vynaložené využívány efektivně.Problematické vykazování Současná situace vykazování přihlášených strávníků a počtu uvařených a vydaných jídel, pří-padně jídel odvezených do výde-jen, je velmi nepřehledná a ne- jednoznačná, vykazuje rozdíly (mnohdy značné) mezi počtem přihlášených strávníků a počtem skutečně vydaných jídel. Dotace na školní stravování ne-jsou v případě soukromých po-skytovatelů v průběhu roku