17 AKTIVITY ČŠI V MEZINÁRODNÍM KONTEXTU s důrazem na vzdělávání zalo-žené na kompetencích, a to jak na primárním, tak na sekundár-ním cyklu Evropských škol. Tato revize již byla zahájena a bu- de pokračovat v příštích letech. S ní úzce souvisí reforma hod-nocení žáků, která již probíhá na primárním cyklu. Tato refor-ma je založena na holistickém (celostním) přístupu k žáku. Byl vytvořen komplexní systém hodnoticích nástrojů, zahrnující vstupní diagnostiku, průběžné formativní hodnocení i pololetní a závěrečné hodnocení – vysvěd-čení, jehož principem je hodno-cení osvojených kompetencí. Pro sekundární cyklus byla schválena nová hodnoticí škála, která bude spolu s dalšími nástroji hodnoce-ní postupně uváděna v platnost. Ruku v ruce s tímto procesem půjde i reforma maturitní zkouš-ky. Významným dlouhodobým úkolem je reorganizace studií na sekundárním cyklu. V průběhu českého předsed-nictví probíhala zevrubná eva-luace studia ve vyšších ročnících sekundárního cyklu, prováděná skupinou externích odborníků.V oblasti profesního rozvoje a hodnocení práce učitelů bylo sledováno naplňování nových učebních standardů, byly pilo-továny nové evaluační nástroje a schválena reforma dalšího vzdělávání učitelů všech cyklů.Na základě externí evaluace činnosti pracovních skupin ini-ciovala Česká školní inspekce zahájení procesu zefektivnění činnosti těchto skupin, který bude založen na jejich projekto-vém řízení. Všechny výše uvede-né inovace včetně pokračování harmonizace vzdělávání v mul-tikulturním systému EŠ by mělo do budoucna podpořit vytvoře-ní pracovní skupiny pro překlad učebních osnov a klíčových do-kumentů do jazyků EU a vytvoře-ní vícejazyčného terminologické-ho slovníku pojmů pro Evropské školy. Jeho vznik iniciovala před-sedkyně maturitní komise a jejím prostřednictvím nabídla při tvor-bě pomoc také Univerzita Kar-lova. Do této činnosti, přínosné pro celý systém Evropských škol, bude zapojena i ČŠI.Odborné semináře na ČŠI V dubnu 2015 se v Praze usku-tečnilo jednání NREŠ i několika pracovních skupin. ČŠI poskytla prostory pro jednání inspektorů odpovědných za podporu žáků se speciálními vzdělávacími po-třebami a pro jednání pracovní skupiny zaměřené na problema-tiku předškolního vzdělávání. Při této příležitosti byly Českou školní inspekcí uspořádány dva odborné semináře s výše uve-denou problematikou, aby se zahraniční hosté mohli o svoje zkušenosti podělit s pracovníky ČŠI a dalších institucí v oblasti vzdělávání.Zhodnocení předsednictví Začátkem června se na MŠMT uskutečnilo setkání celé české delegace v NREŠ s generálním tajemníkem EŠ Kari Kivinenem, s jeho zástupcem a s představi-teli Dánska a Německa, zemí, které budou Českou republiku v předsednictví následovat. Ge-nerální tajemník Evropských škol v průběhu jednání velmi po-zitivně ocenil kvalitní přípravu českého předsednictví, hladký průběh všech jednání, dosažené výsledky, ale také kvalitu práce a mimořádné pracovní nasazení všech členů české delegace. V létě čeká Českou školní in-spekci provedení analýzy všech materiálů a detailní vyhodnocení výsledků českého předsednictví. V říjnu 2015 bude projednána závěrečná zpráva, včetně pří- slušných doporučení, která bude v prosinci předložena ke schvále-ní Nejvyšší radě Evropských škol. • • •FOTO | Gabriela FRANCOVÁ, ČŠI