16 | Předsednictví České republiky v systému Evropských škol Evropská škola Brusel III ILUSTRAČNÍ FOTO | Václav Flegl, ČŠI Ve školním roce 2014/15, poprvé od doby, kdy Česká republika přistoupila k Úmluvě o Statutu Evropských škol a stala se rovnocenným členem velké rodiny poskytující vzdělání více než 25 tisícům žáků ze všech zemí Evropské unie, se naše země ujala předsednictví v Nejvyšší radě Evropských škol (dále NREŠ). TEXT | PhDr. Dana MUSILOVÁ národní inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol Přestože oficiálně předsednic-tví končí až 31. srpna 2015, již bě- hem červnového bilancování mů- žeme konstatovat, že naprostá většina úkolů předsednictví byla splněna a že české předsednictví lze již nyní hodnotit jako úspěšné.Priority předsednictví ČR Předsednictví pokrývá vždy je-den školní rok, členské země EU se střídají podle pořadí vycházejí-cího z abecedního názvu jednot-livých zemí v jejich mateřském jazyce. Česká republika převza-la předsednictví po Bulharsku a navrhla prioritní oblasti a úko-ly, které by měly být pod jejím vedením naplňovány. V peda-gogické oblasti, která spadá do gesce ČŠI, byly stanoveny čtyři základní cíle, rozpracované do dílčích úkolů:➢ Profesní rozvoj a evaluace práce učitelů (naplňování nových učebních standardů, pilotování nových evaluačních nástrojů, re-forma systému vzdělávání učitelů)➢ Systematické poskytování vy-soce kvalitního vzdělávání (revize a harmonizace učebních osnov a je-jich řádná implementace v souladu s učebními standardy, dokončení tvorby nových nástrojů hodnocení pro celý systém, interní a externí evaluace škol)➢ Efektivní práce pracovních skupin (efektivní řízení, spolu-práce, transparentnost)➢ Implementace kurikula pro předškolní vzdělávání a další ino-vace v této oblasti Zapojení ČŠI do předsednictví Před začátkem školního roku výše uvedené priority schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT). V říjnu 2014 pak byly představeny administrativním orgánům Ev-AKTIVITY ČŠI V MEZINÁRODNÍM KONTEXTU ropských škol. Za jejich naplňo-vání jsou zodpovědní členové tzv. české delegace v NREŠ, pracovní-ci odboru strategie a evropských záležitostí MŠMT a také ČŠI, k nimž se na rok předsednictví připojila předsedkyně maturitní komise, nominovaná z řad peda-gogů Univerzity Karlovy. Prostřed- nictvím národních inspektorek by- ly naplňovány zejména priority v pedagogické oblasti. Co se podařilo splnit V průběhu roku se podařilo splnit řadu úkolů, za které Čes-ká školní inspekce nesla odpo-vědnost. Největší pozornost byla věnována oblasti poskytování kvalitního vzdělávání, ve které byl také zaznamenán významný kvalitativní posun. Byla schvále-na společná struktura učebních osnov a z ní vyplývající revize a harmonizace učebních osnov