14 INFORMAČNÍ SYSTÉMY ČŠI | InspIS základem rezortního informačního systému Informační systémy České školní inspekce jsou stále více využívány také ze strany jednotlivých škol, což byl jeden z cílů projektu NIQES i vývoje těchto systémů jako takového. Po úspěšném zavedení systémů InspIS SET (systém pro elektronické testování), InspIS ŠVP (podpora tvorby školních vzdělávacích programů) nebo InspIS PORTÁL (informace o školách) je nyní v popředí zájmu systém InspIS DATA, který byl vytvořen jako primární informační systém ČŠI pro sběr a vyhodnocení inspekčních dat. V tomto systému jsou povinně zaregistrovány všechny školy a školská zařízení, které jeho prostřednictvím plní část svých zákonných povinností vůči České školní inspekci.Díky svému univerzálnímu po-jetí však systém InspIS DATA může velmi efektivně sloužit ne-jen České školní inspekci nebo školám a školským zařízením, ale také jiným organizacím nebo agendám v rámci celého rezortu školství. O tom, že systém InspIS DATA se stane základem rezort-ního informačního systému, rozhodl již v minulých měsících ministr školství, mládeže a tělo-výchovy.Výhody systému InspIS Systém umožňuje efektivně elektronicky a velmi rychle v čase různými metodami a nástro-ji získat data od různých aktérů (školy, jejich ředitelé, pedagogičtí pracovníci, žáci, rodiče a další), v reálném čase tato data vyhod-nocovat a hlavně přímo sdílet s jejich cílovými uživateli, což je podstatné zejména pro léta dis-kutované snížení administrativní zátěže na straně škol, které jsou mnohdy zahlceny různými sběry dat, která však nejsou sdílena, ale naopak často doptávána znovu jinými subjekty – v jiných infor-mačních systémech, kterých je v rámci rezortu školství několik desítek.Systém InspIS DATA se na-víc již brzy (říjen 2015) dočká tzv. integračního rozhraní, které umožní přímé napojení školních informačních systémů, s jejichž využitím bude možné univerzál-ně poskytovat některá data (nebo je získávat) přímo, bez nutnosti jejich vložení uživatelem na stra-ně školy. I to je důvodem zahájení debat o tom, jak prakticky v rámci celé-ho rezortu školství využit systém, který byl pořízen s neomezenou licencí pro celý rezort, jako jeden ze základních modulů nově bu-dovaného rezortního informač-ního systému. • • •Bc. Kamil MELICHÁREK ředitel odboru ICT a hospodářské správy | ČŠI diskutovala se zástupci ukrajinských škol a úřadů o inkluzivním vzdělávání Náměstek ústředního školního in-spektora Ondřej Andrys 11. června přijal delegaci pedagogů a úředníků z Ukrajiny. Hlavním tématem setká-ní byla problematika inkluzivního vzdělávání a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávací-mi potřebami. Hosté byli seznámeni s přístupem ČŠI k těmto tématům, s její rolí v oblasti hodnocení a kont-roly práva na vzdělání založeného na zásadách rovnosti, nediskriminace a poskytování podpory dětem, žá-kům a studentům se SVP nebo ně-jakou formou znevýhodnění. Hosté se zajímali zejména o inkluzivitu českého vzdělávacího systému a také o snižování nerovností v něm. Živě byl diskutován také kariérní systém pro učitele i ředitele. Zavádění těch-to systémů do praxe v ČR představi-la ředitelka Národního institutu pro další vzdělávání Helena Plitzová.