12 MEZINÁRODNÍ ŠETŘENÍ REALIZOVANÁ ČŠI zemích (kromě evropských zemí dále např. Kanada, Japonsko, Chi-le nebo Jihoafrická republika).Vedle hlavních sběrů byla v letošním roce provedena také pilotáž šetření PIRLS 2016 (Pro-gress in International Reading Literacy Study) zaměřeného na testování čtenářské gramotnos-ti, které bude mít hlavní sběr dat v příštím roce. Letošního tes-tování se zúčastnili rovněž žáci 4. tříd, kteří reprezentovali cel-kem 38 základních škol. Také v tomto šetření byla využita pa-pírová podoba testů, testovacím obdobím byl 9. – 20. březen 2015. Do pilotního šetření PIRLS 2016 se zapojilo přes 50 států, jako je Německo, Polsko, Slovensko, Chile, Japonsko nebo Rusko.Zjištění z mezinárodních šetření Vyhodnocování testů a násled-né analýzy výsledků se řídí harmo-nogramem mezinárodních cen- ter. Zjištění budou prostřednic-tvím národních zpráv s komen-tovanými výsledky zveřejněna v listopadu 2016 pro TIMSS 2015, v prosinci 2016 pro PISA 2015 a v prosinci 2017 pro PIRLS 2016.Na zveřejnění národních zpráv s výsledky pak vždy naváží po-drobnější sekundární analýzy zaměřené na konkrétní témata (např. specifika slabých a výbor-ných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné apod.).S výstupy z mezinárodních še-tření Česká školní inspekce pra-cuje a i nadále je bude synergicky využívat při hodnocení vzdělá-vacího systému a přípravě návr-hů doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. V roce 2014 byly například ve spolupráci s externími odborníky zpracovány sekundární analýzy výsledků mezinárodních šetření PIRLS 2011, TIMSS 2011 a PISA 2012. Analýzy se zaměřily na-příklad na problematiku rozdílů ve výsledcích jednotlivých škol a tříd na 1. stupni, na oblibu čtení a matematiky u žáků 4. ročníků a na problematiku sebepojetí žáků ve škole (Více na: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Sekundarni-analyzy-vysledku-mezinarodnich-setreni).Zapojení v roce 2016 a v cyk-lech následujících Hlavní sběr dat šetření PIRLS 2016 se v České republice usku-teční v termínu od 29. března do 20. dubna 2016 a bude do něj za-pojeno 157 škol.Česká školní inspekce ve spo-lupráci s MŠMT připravuje již také zapojení České republiky do dalších cyklů mezinárodních še-tření výsledků žáků. Konkrétně jsou plánovány cykly PISA 2018 a PISA 2021. První přípravné činnosti pro cyklus PISA 2018 se uskuteční již na konci letošního roku. Dále je plánováno zapojení do dalšího cyklu Mezinárodního šetření o vyučování a učení TA-LIS 2018 (Teaching and Learning International Survey), včetně rozšíření, které umožní propojit zjištění PISA 2018 a TALIS 2018 a získat tak „bohatší“ data pro analýzy. Počítá se také se zapojením České republiky do cyklu TIMSS 2019 a do cyklu PIRLS 2021. V PIRLS a TIMSS se chystá po-stupný přechod na elektronické testování. V obou případech se proto plánuje zapojení i do do-plňkových modulů elektronické-ho testování (eTIMSS a ePIRLS). • • •ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI