11 MEZINÁRODNÍ ŠETŘENÍ REALIZOVANÁ ČŠI | Česká republika a mezinárodní šetření výsledků žákůMezinárodní šetření výsledků žáků jsou od roku 1995 součástí hodnoce-ní vzdělávání v České republice a poskytují informaci zejména o úrov-ni znalostí a dovedností českých žáků v matematice, přírodovědě, čtení a počítačové a informační gramotnosti. Za organizaci, realizaci i vyhod-nocování těchto šetření v ČR odpovídá Česká školní inspekce jako národ-ní autorita pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.TEXT: PhDr. Josef BASL, Ph.D.vedoucí oddělení mezinárodních šetření Důvodem pro zapojení do me-zinárodních ověřování výsledků žáků je záměr získat externí zpět-nou vazbu, která v rámci vzdě-lávací politiky může být oporou či inspirací pro případné změny vzdělávacích politik, např. v ob-lasti národního kurikula. Jeli- kož mezinárodní šetření probíhají v pravidelných cyklech, může Čes- ká školní inspekce analyzovat také trendy vývoje výsledků. Napří-klad do šetření TIMSS se Česká republika poprvé zapojila v roce 1995. Až budou příští rok zve-řejněny výsledky z TIMSS 2015, bude díky tomu Česká republika mít obrázek o trendu vývoje vý-sledků za uplynulých 20 let.Testování je navíc vždy realizo-váno na reprezentativním vzorku škol, je tedy možné porovnávat i průměrné výsledky žáků z jed-notlivých druhů škol v rámci celé republiky (např. základní škola a víceleté gymnázium).V roce 2015 se čeští žáci za-pojili do dvou hlavních šetření a jedné pilotáže V rámci hlavního sběru dat bylo provedeno šetření PISA 2015 (Programme for Internatio-nal Student Assessment), v jehož rámci byla elektronickou cestou testována přírodovědná, mate-matická a čtenářská gramotnost a také týmové řešení problémo-vých úloh. V ČR se do tohoto šetření zapojili patnáctiletí žáci z 349 základních a středních škol. Testování se ve školách uskuteč-nilo v termínu od 23. března do 17. dubna 2015. Celkově se do testování PISA 2015 zapoji-ly všechny členské země OECD (např. Německo, Rakousko, Fran- cie, Polsko, Slovensko, USA nebo Austrálie) a přes dvě desítky zemí nečlenských, jako je Rusko, Sin-gapur nebo Lotyšsko.Druhým šetřením v režimu hlavního sběru dat pak byl TIMSS 2015 (Trends in International Mathematics and Science Stu-dy), který ověřuje znalosti žá-ků v matematice a přírodovědě. Do něj se zapojili žáci 4. tříd ze 159 základních škol, testování bylo realizováno mezi 4. a 29. květ- nem letošního roku. Oproti še-tření PISA 2015 žáci vyplňovali testy v papírové podobě. Šetře-ní se uskutečnilo ve více než 60