10 INSPEKČNÍ ČINNOST NA ZÁKLADĚ STÍŽNOSTI Česká školní inspekce v soula-du s příslušnými ustanoveními školského zákona provádí in-spekční činnost také na základě podnětů, stížností a petic. V pří-padě inspekční činnosti konané na základě stížnosti prošetřuje ČŠI jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti a výsledek šetření předává zřizovateli k dalšímu ří-zení. Zřizovatel informuje ČŠI o vyřízení stížnosti a o opatře-ních přijatých k nápravě.Nejčastější předmět stížností Rodiče žáků tvoří v posledních letech nejpočetnější skupinu stě-žovatelů. Nejčastěji jsou šetřeny stížnosti, které se týkají nespo-kojenosti s komunikací školy se zákonnými zástupci, kdy rodiče nejsou pedagogickými pracovní-ky nebo vedením školy informo-váni o zhoršujícím se prospěchu či chování svých dětí. Další oblastí je hodnocení vý-sledků vzdělávání a chování dětí a žáků. Šetření stížností je zpra-vidla zaměřeno na dodržování pravidel hodnocení, která jsou součástí školního řádu. Dochá-zí např. i k takovým situacím, že škola udělí sníženou známku | Počet stížností na školy a školská zařízení dlouhodobě stoupá z chování již v průběhu prvního nebo druhého pololetí a nevyu-žije tak možnosti uložit žákovi výchovné opatření stanovené ve vyhlášce o základním vzdělávání a plnění povinné školní docház-ky a ve vyhlášce o středním vzdě-lávání a vzdělávání v konzervato-ři. Zaznamenány byly i případy, kdy školy do hodnocení chování zahrnuly také chování žáků mimo školu.Početnou skupinu tvoří rov-něž stížnosti, které se vztahují ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími po-třebami, kdy škola dle názoru stěžovatelů nezohledňuje dopo-ručení školského poradenského zařízení a nepostupuje podle in-dividuálních vzdělávacích plánů.Dále stěžovatelé upozorňují na případy, kdy učitelé dle názoru stěžovatelů vyučují a klasifiku-jí učivo, které neodpovídá věku žáků a není v souladu se školním vzdělávacím programem kon-krétní školy.Česká školní inspekce rovněž prošetřuje stížnosti na potenciál-ní nedostatky v zajištění bezpeč-nosti dětí a žáků při vzdělávání Když při řešení problému nestačí komunikace s ředitelem školy, případně školskou radou, obracejí se rodiče žáků se stížnostmi na Českou školní inspekci. Počet stížností doručených ČŠI dlouhodobě stoupá. Ve školním roce 2013/2014 ČŠI řešila celkem 527 stížností, k 15. červnu letošního roku je jich evidováno 535. Jak šetření stížnosti probíhá v praxi?TEXT | Mgr. Soňa VÁPENÍKOVÁ oddělení koordinace inspekční činnosti a s ním přímo souvisejících čin-nostech. Jde především o zame-zení přístupu cizích osob do škol, o zajištění bezpečnosti během přestávek, při vycházkách a výle-tech, sportovních a jiných akcích.ČŠI řeší i anonymní stížnosti Specifickou skupinu stížností tvoří anonymní stížnosti. Česká školní inspekce po důsledném posouzení a vyhodnocení je-jich obsahu přistupuje k šetření i těchto stížností, případně pod-něty z nich vyplývající využívá k další inspekční činnosti. Práci při prošetřování často kompliku-je fakt, že není možno komuni-kovat se stěžovatelem za účelem upřesnění skutečností uvedených ve stížnosti či podnětu. Specifika řešení stížností Prošetřování stížností se řadí mezi nejsložitější inspekční čin-nosti. Od školních inspektorů vyžaduje velmi dobré komunika-tivní dovednosti a vysokou míru asertivity. Významným předpo-kladem pro nápravu zjištěného stavu při důvodných stížnostech je i fungující spolupráce se zřizo-vateli škol. • • •