9 TEMATICKÉ VÝSTUPY ČŠI Vzorek škol Do vzorku bylo zařazeno cel-kem 2 311 škol (základní školy, víceletá gymnázia, středních od-borné školy s vybranými obo-ry). Vzorek základních škol a ví- celetých gymnázií byl sestaven tak, aby počty škol odpovídaly regionálnímu rozložení škol ve školském rejstříku (podíl počtu škol z jednotlivých krajů), aby stejným poměrem jako v rejstříku škol byly zastoupeny školy veřejné a školy ostatních zřizovatelů, aby stejným poměrem jako v rejstří-ku škol byly zastoupeny základ-ní školy a víceletá gymnázia, aby stejným poměrem jako v rejstříku škol byly zastoupeny školy malé (do 100 žáků), středně velké (101–300 žáků) a velké (nad 300 žáků), aby stejným poměrem jako v rejs-tříku škol byly zastoupeny školy z malých obcí (do 10 000 obyvatel), středně velkých obcí (10 až 50 ti- síc obyvatel) a velkých obcí (nad 50 000 obyvatel). Do vzorku je zařazeno také ně-kolik desítek škol ze skupiny s nej-lepšími výsledky a několik desítek škol ze skupiny s nejhoršími vý-sledky z procesu zjišťování výsled-ků žáků na úrovni 5. a 9. roční-ků základních škol provedeného v roce 2013. Součástí vzorku jsou také školy, ve kterých bylo v po-sledních třech letech provedeno tematické šetření České školní inspekce zaměřené na podmínky a rozvoj přírodovědné gramot-nosti, padesátiprocentním podí-lem jsou zastoupeny školy, jejichž žáci řešili úlohy v mezinárodním šetření PISA 2012, a třetinovým podílem školy, jejichž žáci řeši-li úlohy v mezinárodním šetření PISA 2015. Vzorek středních od-borných škol byl sestaven tak, aby zahrnoval všechny střední odbor-né školy vzdělávající žáky ve tře-tím ročníku 44 vybraných oborů (jde o obory s minimálně sed-mihodinovou předepsanou dota- cí pro předměty přírodovědné oblasti dle rámcového vzděláva-cího programu platného pro daný obor). Základní popis testůKaždý z obou ověřovacích testů o délce 75 minut zahrnoval úlohy tří vzdělávacích oblastí (chemie, fyzika, přírodopis v případě testu přírodovědného přehledu, děje-pis, výchova k občanství, zeměpis v případě společenskovědního přehledu). Na základě výsledku v první části testu (30 úloh) řešil žák ve druhém testu buď úlohy zá-kladní obtížnosti, nebo úlohy vyš-ší obtížnosti (ve snaze přizpůsobit obsah testu schopnostem žáka). Zastoupeny byly úlohy různých typů s částečně otevřenou nebo uzavřenou odpovědí. Hodnocení úloh odráží míru jejich komplex-nosti, celkové skóre žáka je určeno bez odečítání bodů za nesprávné odpovědi. Součástí výběrového zjišťování byl také dotazník žáka a dotazník učitele – právě analý-za odpovědí v obou dotaznících, identifikace vazeb a korelací s vý-sledky testů a podrobnější pohled na výsledky optikou typologie škol (faktor velikosti, typu školy, typu zřizovatele, velikosti obce apod.) budou předmětem dalších, podrobných analýz, jejichž vý-sledky budou k dispozici na konci srpna 2015.Výsledky zjišťování představí veřejnosti ministryně školství, mládeže a tělovýchovy a ústřed-ní školní inspektor ve čtvrtek 25. června 2015. Od tohoto dne budou také spolu s komentáři zve-řejněny na webových stránkách ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI České školní inspekce • • •