8 TEXT | Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz TEMATICKÉ VÝSTUPY ČŠI | Výběrové zjišťování výsledků žáků 2015 V rámci zákonem definovaných úkolů získávat a analyzovat informace o vzdělávání a také hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání provedla ČŠI v období od 11. do 22. května 2015 výběrové zjišťování výsledků žáků vybraných ročníků a druhů škol. Zjišťování výsledků bylo provedeno elektronickou cestou prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Zaměření Výběrové zjišťování výsledků bylo zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a na žáky 3. ročníků vybraných oborů středních odborných škol, a to v oblasti společenskovědních předmětů (dějepis, zeměpis, vý- chova k občanství; 9. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií) a přírodovědných předmětů (fy- zika, chemie, biologie; 9. ročník základních škol a odpovídají-cí ročníky víceletých gymnázií, 3. ročníky vybraných oborů střed-ních odborných škol). Cíl Výběrové zjišťování výsledků ověřovalo aktuální míru dosa-žení očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzděláva-cích programů a jeho cílem je po-skytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou in-formaci o výsledcích vzdělávání. Analýza výsledků poskytne infor-mace především o tom, nakolik se liší míra dosažení očekávaných výstupů v jednotlivých vzděláva-cích oblastech, jimž často nebývá v daných ročnících či vybraných oborech středních škol věnována adekvátní pozornost, nakolik se liší míra dosažení očekávaných výstupů Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u žáků aktuálně končících povin-nou školní docházku od žáků, kteří povinnou školní docházku ukon-čili před třemi lety, nakolik se liší míra dosažení očekávaných výstu-pů rámcových vzdělávacích pro-gramů u jednotlivých vybraných oborů středních odborných škol a nakolik koresponduje míra do-sažení očekávaných výstupů rám- cových vzdělávacích programů s úspěšností škol v mezinárodních šetřeních zaměřených na přírodo-vědnou oblast. Po doplnění o část zahrnující pří-klady inspirativní praxe bude sou-bor kritérií navíc disponovat také významnou metodickou silou po-skytující školám možnost dalšího rozvoje bez přímé ingerence Čes-ké školní inspekce.Práce na formulaci nového mo-delu kritérií zahrnula vedle práce odborné skupiny také diskusní se-KVALITNÍ ŠKOLA tkání s odbornou veřejností a kon-zultace postupných verzí kritérií se zástupci asociací působících ve školství. Výsledná podoba kritérií tak odráží konsenzuální pohled odborné veřejnosti na ukazatele kvality ve vzdělávání a díky tomu mají kritéria reálnou ambici posu-nout úroveň inspekčního sledování a hodnocení práce škol na kvalita-tivně vyšší úroveň.Aktuálně je návrh kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání posuzován v rámci vnitřního připomínkového řízení MŠMT a v případě násled-ného schválení ze strany ministry-ně školství, mládeže a tělovýchovy bude uplatňován od začátku škol-ního roku 2015/2016. • • •