7 ČŠI. Důsledně tak hodnotíme a kontrolujeme (a budeme také nadále hodnotit a kontrolovat), zda škola správně identifikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zda vytváří podmín-ky pro jejich úspěšný rozvoj, zda zohledňuje vliv vnějšího prostře-dí na úspěšnost žáků, jestli má preventivní systémy na snižová-ní školní neúspěšnosti, jestli při-jímá adekvátní a účinná opatření k odstranění sociálních, zdra-votních, kulturních či etnických | ČŠI představuje nová kritéria Východiskem pro formulaci kritérií byly jak soubor stávajících kritérií používaný v inspekční činnosti, tak poznatky shromáždě- né analýzou zahraničních systé- mu sledování a hodnocení kva- lity ve vzdělávání a v neposled- ní řadě i názory a doporučení celé řady odborníků z akade-mické sféry i pedagogické praxe, zástupců profesních asociací pů-sobících ve školství i samotných pracovníků ČŠI. Kritéria vznikla v modifikacích pro předškolní vzdělávání, základní školu, vše- KVALITNÍ ŠKOLA bariér, zda škola ve spolupráci se školským poradenským zaří-zením poskytuje poradenskou pomoc, jestli jsou uplatňovány účinné pedagogické metody a in-dividuální přístup k žákům, jestli škola zajišťuje včasnou podporu žákům s riziky školní neúspěš-nosti, jestli jsou žáci zařazováni oprávněně do jednotlivých vzdě-lávacích programů apod. Počínaje školním rokem 2015/2016 bude Česká školní in-spekce navíc nově hodnotit také míru inkluzivity českého vzdělá-vacího systému, přičemž jednot-livé parametry proinkluzivního prostředí budou sledovány při návštěvě každé školy.V neposlední řadě se Česká školní inspekce bude věnovat úkolům souvisejícím s meziná-rodními závazky, jako je inspekč-ní činnost v Evropských školách nebo realizace mezinárodních še-tření výsledků žáků (ve školním roce 2015/2016 půjde zejména o hlavní šetření PIRLS 2016).• • •Jedním z principiálně nejdůležitějších úkolů České školní inspekce ve školním roce 2015/2015 bylo s podporou projektu NIQES připravit inovovaná kritéria pro sledování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházející z modelu tzv. kvalitní školy.obecné (gymnaziální) střední vzdělávání, střední odborné vzdě-lávání a pro vyšší odborné školy. Kritéria jsou ve všech modifika-cích shodně rozdělena do šesti zá-kladních oblastí: Koncepce a rá- mec školy, Pedagogické vedení školy, Kvalita pedagogického sbo-ru, Vzdělávání, Vzdělávací výs- ledky, Podpora školy dětem. Kaž- dá oblast je vymezena stručným popisem a vysvětlením hlavních cílů, následuje několik kritérií, jejichž význam a obsah je vždy demonstrován popisem cílo-vé (výborné) úrovně naplnění. Zvláštní postavení má závěreč-ná část vymezující externí pod-mínky, v nichž školy působí a k nimž je vhodné přihlížet při hodnocení dosažené úrovně v jednotlivých kritériích. Zvolená struktura kritérií umožní školám i ČŠI jednoznačněji identifikovat silné a slabší stránky jednotlivých škol a efektivněji se zaměřit na zlepšování aktuálního stavu, ať už zjištěného ČŠI v rámci inspekč-ní činnosti, nebo školou během vlastních autoevaluačních aktivit. TEXT | Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz