6 | Oblasti zájmu České školní inspekce ve školním roce 2015/2016 INSPEKČNÍ ČINNOST VE ŠKOLNÍM ROCE 2015/2016 V následujícím školním roce 2015/2016 se Česká školní inspekce bude kromě standardní inspekční činnosti ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku opět zaměřovat také na některé specificky orientované úkoly s cílem poskytnout relevantní, objektivní a kvalitativně silné výpovědi o výkonu vzdělávací soustavy v daných tématech. TEXT | PhDr. Ondřej ANDRYS, MAE náměstek ústředního školního inspektora Také letos bude ČŠI spolupraco-vat s externími odborníky, zejmé-na z řad zástupců akademické sféry i některých neziskových organi-zací, kteří se příslušným proble-matikám dlouhodobě věnují. Bude-li návrh plánu hlavních úkolů ČŠI s tématy navrženými pro příští školní rok schválen ze strany ministryně školství, mláde-že a tělovýchovy, zaměříme svou pozornost například na výuku soudobých dějin a 2. stupni zá-kladních škol a na středních ško-lách, na výuku matematiky na základních a středních školách, na vzdělávání v globálních a roz-vojových tématech, na vzdělá-vání v tématech etické výchovy, na vzdělávání nadaných, mimo-řádně nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů, na zájmové vzdělávání, na vzdělávání dětí, žáků a studentů s tělesným po-stižením, na vzdělávání v oblasti bezpečnosti (dopravní výchova, ochrana člověka za mimořád-ných událostí, příprava občanů k obraně státu apod.), na ochranu dětí, žáků a studentů před projevy šikany, diskriminace, nepřátelství nebo násilí, na zápisy do 1. roč-níků základního vzdělávání, na vzdělávání ve středních školách s pedagogickými obory vzdě-lání, celkově na vzdělávání ve vyšších odborných školách nebo na podporu rozvoje, dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání ve čtenářské, matematické a sociál-ní gramotnosti. Samozřejmostí je dohled nad maturitními i jed-notnými závěrečnými zkouškami a také výběrové elektronické zjiš-ťování výsledků žáků v počáteč-ním vzdělávání.Jedním z velkých rizik součas-nosti je zvyšování nerovností v přístupu ke vzdělávání, a to i přesto, že rovný přístup ke vzdě-lávání je dlouhodobě součás-tí prioritních cílů vzdělávacích politik (rovný přístup je navíc garantován např. Ústavou ČR, Úmluvou o právech dítěte i škol-ským zákonem). ČŠI sdílí názor expertů OECD, že vzdělávací sys-témy, které si vedou nejlépe, jsou ty, které dokáží propojit rovnost ve vzdělávání s jeho kvalitou. Proto je problematika rovného přístupu ke vzdělávání důležitým průřezovým tématem činnosti ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI