5 PLÁN HLAVNÍCH ÚKOLŮ ČŠI | 2014/2015 aby bylo vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským poskyto-váno ve stále se zvyšující kvalitě, jak školy nahlíží na poskytování financí k zajištění podpory vzdě-lávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem apod. Takto získané souhrnné informace byly podrobeny analýzám, které kro-mě toho, že poskytnou zajímavé a důležité informace v násled-ně připravené tematické zprávě, umožnily stanovení vhodného vzorku pro prezenční inspekční činnost. Ta se uskutečnila vždy na vybraných třech mateřských, třech základních a třech středních školách v každém kraji, přičemž součástí inspekčních týmů byli také přizvaní experti věnující se problematice cizinců a jejich in-tegrace. V teoretické rovině byly sestaveny konkrétní indikátory kvalitního a efektivního začle-ňování a vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem, které se dotýkaly organizace školy, výuky, spolupráce škol a učitelů se zákonnými zástupci nebo přípra-vy pedagogů a jejich dalšího vzdě-lávání. Díky takto pojatému úkolu bude ČŠI moci poskytnout všem účastníkům vzdělávacího procesu relevantní, objektivní a obsahově bohatou výpověď, která bude na-víc prvním snímkem svého druhu o této problematice. Jakkoli se možná někomu mů- že zdát, že jde o téma okrajové a v kontextu jiných témat ne-důležité, je třeba si uvědomit, že úkoly škol a školských zařízení i vzdělávacího systému jako celku jsou velmi různorodé a rozsáh-lé a povinností státu je zajišťovat poskytování kvalitního vzdělání všem dětem, žákům a studen-tům bez rozdílu jejich pohlaví, et- nicity, původu, mateřského jazy-ka, sociokulturního zázemí apod. A právě proto musí Česká škol-ní inspekce jako národní autori-ta pro hodnocení a kontrolu škol a školských zařízení svou činnost zaměřovat průřezově, na oblasti týkající se většiny vzdělávaných, i na témata, která se s ohledem na svou specifičnost vážou spíše na menší počet dětí, žáků a studentů. Při přípravě specifických inspek- čních akcí navíc spolupracujeme také s externími odborníky (např. zmiňovanou tematickou inspekč-ní činnost ke vzdělávání dětí a žá- ků s odlišným mateřským jazykem jsme připravovali ve spolupráci s obecně prospěšnou společnos-tí META, která se dlouhodobě věnuje integraci cizinců v České republice), což umožňuje zohled-ňovat také specifické pohledy a zkušenosti lidí, kteří se daným té-matům důsledně věnují, a kteří tak mohou být v nazírání na ně senzi-tivnější. Odborné vzdělávání jednou z priorit Obdobně jsme přistoupili k pří-pravě a realizaci také dalších spe-cifických úkolů, jako je například široká a komplikovaná proble-matika odborného vzdělávání. Také v rámci tohoto úkolu jsme připravili specificky zaměřené ins- pekční dotazníky, formuláře a záz- namové archy postihující prak-ticky celou šíři aspektů odbor-ného vzdělávání, včetně praktic- kého vyučování, také v rámci tohoto úkolu jsme spolupracovali s exter- ními odborníky při přípravě i při vlastní realizaci. Obdobně pak u problematiky kvality vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách nebo u problematiky vzdělávání v po-maturitních kurzech jazykových škol. Realizace specifických úkolů je velmi důležitou součástí činnosti České školní inspekce, neboť in-formace získané z tematicky za- měřených aktivit umožňují posky- tovat pro řízení vzdělávací sousta-vy stěžejní a zajímavá data, dopo-ručení i návrhy systémových opat-ření a změn a také monitorovat reálné naplňování nejrůznějších vládních či rezortních strategií a koncepčních dokumentů. Výstupy ze specifických inspek- čních akcí jsou průběžně pře-dávány ministrovi či ministryni školství, mládeže a tělovýchovy a dalším vedoucím pracovníkům ministerstva a budou podrobněji komentovány ve Výroční zprá-vě České školní inspekce za školní rok 2014/2015 nebo v příslušných tematických zprávách, které bu-dou k dispozici také na webových stránkách. • • •