4 PLÁN HLAVNÍCH ÚKOLŮ ČŠI | 2014/2015 ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI rá komplexní inspekční činnost je vykonávána s ohledem na záměr České školní inspekce umenšo-vat význam formálních kontrol ve prospěch hodnoticích činností a sledování pedagogických pro-cesů, tak, aby i ČŠI svou činností přispívala k neustálému zvyšování kvality vzdělávání v ČR.Stěžejní úkoly ČŠI v právě končícím školním roce Pro školní rok 2014/2015 si Česká školní inspekce stanovila také téměř dvacet specifických úkolů, které následně tvořily jádro zaměření inspekční činnosti s cí-lem poskytnout relevantní výpo-věď o daných tématech na úrovni vzdělávací soustavy jako celku. V průběhu deseti měsíců tedy ČŠI zjišťovala, kontrolovala a hodno-tila například podporu výchovy ke zdraví zaměřenou na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, přijímání dětí mladších tří let k předškol-nímu vzdělávání, vzdělávání dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Dále pak podporu rozvoje, dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání v informační a jazykové gramot-nosti, přijímání a vzdělávání žáků v přípravných třídách všech typů základních škol a v přípravných stupních základních škol speci-álních, přijímání ke vzdělávání a vzdělávání ve školách, kte-ré opakovaně vykazují vysokou míru neúspěšnosti jak při ma-turitní zkoušce, tak v elektro-nickém zjišťování výsledků žáků prováděném Českou školní in-spekcí, kvalitu vzdělávání v po-maturitním studiu v jazykových školách s právem státní jazyko-vé zkoušky, kvalitu vzdělávání v technických oborech odbor-ného vzdělávání, včetně vzdě- lávání ve školách s nástavbový-mi obory a včetně praktického vyučování, maturitní i závěreč-né zkoušky, kvalitu vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách, vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem, oprávněnost požadavků na úplaty v počáteč-ním vzdělávání nebo vzdělává-ní romských žáků v příslušných vzdělávacích programech.Některé specifické úkoly byly plněny v rámci běžné inspekční činnosti v jednotlivých školách a školských zařízeních, k někte-rým specifickým úkolům však ČŠI připravila samostatnou metodiku a příslušné inspekční formuláře či záznamové archy, které umož-ní analytickým útvarům vyhod-notit situaci v daných tématech z různých úhlů pohledu a se zo-hledněním jednotlivých specifik. V takovém případě se inspekční činnost zaměřovala tematicky na konkrétní vzorek škol a její rozsah s ohledem na řešenou tematiku byl větší. Inspekční činnost ve vztahu k některým specifickým úkolům byla doplněna také o in-spekční elektronické zjišťování (INEZ), které umožňuje získávat důležité informace a data z velké-ho vzorku škol, případně úplně ze všech škol či školských zaříze-ní, kterých se daná problematika dotýká. Zaměřeno na děti a žáky s od-lišným mateřským jazykem Takto Česká školní inspekce při-stoupila například k problematice vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Nejprve ví- ce než osm tisíc mateřských, zá-kladních a středních škol poskytlo informace o počtech dětí a žáků s cizí státní příslušností nebo těch, pro něž není čeština mateřským jazykem, informace o tom, kolik z těchto dětí a žáků potřebuje ja-zykovou podporu a kolik z nich ji skutečně dostává, jakým způ-sobem je tato podpora zajištěna, co by školy potřebovaly k tomu,