3 | Několik poznámek k Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015 Česká školní inspekce jako správní úřad s celostátní působností má své úkoly a povinnosti vymezeny zejména školským zákonem. Přesto předkládá každoročně ministrovi či ministryni školství, mládeže a tělovýchovy ke schválení také plán hlavních úkolů na příslušný školní rok. Pro právě končící školní rok 2014/2015 koncipovala Česká školní inspekce strukturu plánu hlavních úkolů odlišně od před-chozích let, s cílem omezit dupli-city v uvádění těch úkolů, které ČŠI vymezuje přímo školský zá-kon, a také s cílem zvýšit přehled-nost a srozumitelnost pro školy, jejich ředitele, učitele, zřizovatele i odbornou a rodičovskou veřej-nost. Současně jsme chtěli, aby základní parametry plánu mohly zůstat neměnné také v příštích le-tech, což zcela odpovídá požadav-kům národních i mezinárodních institucí na stabilitu, kontinuitu a předvídatelnost v oblasti činnos-tí orgánů veřejné moci. Základní úkoly stanovené Čes-ké školní inspekci První část plánu tak zahrnuje stálé úkoly vymezené České škol-ní inspekci příslušnými ustano-veními školského zákona, zejmé-na v oblasti zjišťování, hodnocení a kontroly podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku. Druhá část plánu upřesňuje a podrobněji de-finuje vybrané specifické úkoly v návaznosti na vnitřní rozhodnu-tí České školní inspekce, strategic-ké priority Vlády ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, dalších orgánů veřejné správy i doporučení mezinárodních in-stitucí a organizací. Třetí část plá-nu vymezuje další úkoly stanove-né ČŠI školským zákonem (např. konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení, šetření stíž-ností, podnětů a petic apod.), navazující na inspekční činnosti v předchozích obdobích (např. hodnocení účinnosti opatření přijatých školami apod.) nebo re-flektující roli ČŠI jako důležitého státního úřadu v systému školství a vzdělávání. Čtvrtá část plá-nu pak určuje hlavní rozvojové úkoly plynoucí zejména z mezi-národní spolupráce České školní inspekce, mezinárodních závazků ČR, které ČŠI na základně přísluš-ných pověření plní, a z postavení České školní inspekce jako úřadu veřejné správy. Obecné parametry inspekční činnosti ČŠI Komplexní inspekční činnost byla ve školách a školských zaří-zeních v průběhu školního roku 2014/2015 prováděna standardně, podle konkrétních dispozic jed-notlivých krajských inspektorátů ČŠI, v souvislosti s konkrétními místními kontexty, případně na základě obdržených podnětů či stížností. Smyslem komplexní inspekční činnosti je poskytnout každé škole nebo školskému za-řízení alespoň jednou za šest let relevantní zpětnou vazbu týkající se všech aspektů vzdělávání a také zkontrolovat, zda školy a škol-ská zařízení plní své povinnosti v souladu s příslušnou legislativou a požadavky státu. Ve skutečnosti však ve většině škol či školských zařízení vykoná ČŠI nějakou for-mu inspekční činnosti (kromě komplexní inspekční činnosti jde např. o tematickou nebo orien-tační inspekci, inspekční elektro-nické zjišťování, šetření stížností apod.) v průběhu šestiletého in-spekčního cyklu vícekrát, zpra-vidla v odlišném rozsahu a od-lišného zaměření. Výstupem jsou vždy inspekční zprávy a protokoly o kontrole, které by měly účastní-ky vzdělávání i další zájemce in-formovat o tom, jak si daná škola nebo školské zařízení stojí v oblas-ti hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, jaké jsou silné i slabé stránky a jaká jsou do-poručení ke zlepšení stavu. Veške-PLÁN HLAVNÍCH ÚKOLŮ ČŠI | 2014/2015 TEXT | Mgr. Tomáš ZATLOUKAL ústřední školní inspektor