23 | Na výstupy projektu NIQES naváže projekt Komplexní systém hodnocení Česká školní inspekce v rámci projektu NIQES, realizovaného v letech 2011-2015, vytvořila řadu metod, postupů a nástrojů pro hodnocení kvality ve vzdělávání. Stále však existuje několik oblastí, pro něž Česká školní inspekce adekvátní metodické a nástrojové portfolio nemá, a existuje také několik oblastí, u kterých je třeba dosud vyvinuté metody, postupy a nástroje doplnit a rozvinout, aby mohl být systém hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání označen za komplexní. S tímto cílem připravuje Česká školní inspekce v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání individuální projekt systémový s názvem Komplexní systém hodnocení. PhDr. Ondřej ANDRYS, MAE náměstek ústředního školního inspektora Stejně jako v projektu NIQES bude také v novém projektu naprostá vět-šina projektových výstupů konstruo- vána tak, aby byla využitelná nejen pro potřeby hodnocení prováděné-ho Českou školní inspekcí, ale také pro přímou praxi jednotlivých škol a školských zařízení. Zaměření Realizací projektu dojde k pro-pojení externího a interního hod-nocení škol (a vybraných školských zařízení) na všech úrovních. Tedy na úrovni hodnocení vzdělávací soustavy České republiky, kde je externí hodnocení vykonáváno pro-střednictvím mezinárodních šetření (zejména PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS a TALIS) a interní hodnoce-ní v tomto kontextu realizuje Česká školní inspekce, a na úrovni hod-nocení školy, kde externí hodno-cení zajišťují Česká školní inspekce a zřizovatel, interní hodnocení je prováděno autoevaluačními ná-stroji. Dále budou vytvořeny nové metody, postupy a nástroje pro hod-nocení klíčových kompetencí (v pro-jektu NIQES byly vyvinuty metody, postupy a nástroje pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech) a pro zohledňování socioekonomického a teritoriálního zázemí na úrovni žáka i školy s cílem monitorovat úroveň spravedlivosti ve vzdělává-ní a ve snaze bránit nerovnostem ve vzdělávání. Dále budou inovová-ny nástroje pro ověřování výsledků vzdělávání a pro zajištění korelace socioekonomických a teritoriálních vlivů s podmínkami, průběhem a výsledky vzdělávání. Pravidelné a systematické sledová-ní socioekonomického a teritoriál-ního zázemí žáků umožní na úrov-ni škol více zaměřit pozornost i na tzv. přidanou hodnotu vzdělávání. Projekt počítá také s realizací kom-plexních analýz dat z inspekčních, národních i mezinárodních šetře-ní, která ČŠI za účelem poskytová-ní synergických výpovědí o kvalitě vzdělávání provádí, s cílem poskyto-vat interpretace dat z různých úhlů pohledu, na základě multioborové-ho přístupu, se záměrem maximál-ně propojovat zdroje, které České školní inspekci umožňují poskyto-vat komplexní pohled na hodnoce-ní podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Zásadním přínosem tak budou relevantní analytické zprávy postavené na datech České školní inspekce (se zohledněním dalších disponibilních a relevantních dat), které budou velmi dobře využitelné na různých úrovních řízení počáteč-ního vzdělávání, zejména pak pro tvůrce vzdělávacích politik na úrov-ni Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.Implementace Nové hodnoticí postupy, metody a nástroje budou po příslušných pi-lotážích systematicky implementová-ny do přímé praxe jednotlivých článků systému vzdělávání v České repub-lice, provedeno bude také důsledné proškolení těch aktérů, kteří by měli s novými metodami, postupy a ná-stroji v rámci systému pracovat. Spolupráce Projekt synergicky podpoří spolu-práci zřizovatelů, veřejných, církev-ních i soukromých škol a ostatních partnerů na daném území při pří-pravě a realizaci společných aktivit zaměřených na zvyšování kvality vzdělávání, s ohledem na podporu spravedlivého přístupu ke vzdělávání a s ohledem na posílení dovedností v oblasti strategického řízení vzdě-lávacího procesu na všech úrovních. Při realizaci projektu bude Česká školní inspekce systematicky spolu-pracovat také s realizátory dalších in-dividuálních projektů systémových, jako je Národní ústav pro vzdělávání, Národní institut pro další vzdělávání nebo Úřad vlády ČR. Návaznost na strategie Připravovaný projekt je plně v souladu se Strategií vzdělávací po-litiky České republiky do roku 2020, s obsahem a pojetím Operačního pro-gramu Výzkum, vývoj a vzdělávání