16 Velkou devizou systému InspIS DATA je jeho základní princip pružnosti a efektivity. Jde o to, že tak rychle, jak může být zahájeno zjišťo-vání informací či sběr dat (vytvoření příslušného formuláře a jeho distri-buce příslušným respondentům je záležitostí několika málo desítek mi-nut), stejně rychle, online a v reál- ném čase mohou být všechna data vyhodnocována v celé šíři uvažo-vaného kontextu. S vyhodnocením nebo průběžným vyhodnocením tak není nutné čekat na konec škol-ního roku nebo na ukončení celého rozsáhlejšího zjišťování informací. Informace jsou jednoduše k dispo-zici hned.A právě v tom je obsažen jeden z velkých záměrů České školní in-spekce, který se s existencí tohoto nového nástroje nabízí. V systému InspIS DATA je možné tvořit nad libovolnými informacemi a úda-ji reporty, které cílovému uživateli nabídnou aktuální vyhodnocení dat v systému.Takové reporty již nyní vznikají a postupně jsou a budou uvolňová-ny i školám (včetně např. některých vlastních hodnoticích nástrojů Čes-ké školní inspekce). K dispozici jsou např. sestavy vyhodnocení vztahu-jících se k provedeným hospitacím, šetřením materiálních podmínek škol, připravuje se report školní úra-zovosti, který školám pořizujícím záznamy o úrazech primárně do systému InspIS DATA (většinově školy bez vlastního informačního systému) nabídne obdobné funkce, jaké poskytují některé informační systémy pro agendy školy. Reporty vznikající nad celorepublikovými nebo regionálními agregovanými daty (která jsou zpravidla interpre- tována ve výroční zprávě České školní inspekce) mohou sloužit jed-notlivým školám k porovnání jejich vlastních parametrů a principů. Ta-ková data pak mohou být filtrována např. na agregovanou sestavu škol podle parametrů obdobné velikosti, zaměření nebo jiného kritéria.Reporty, které budou ze strany České školní inspekce uvolněny zři-zovatelům (půjde pouze o taková data, ke kterým mají mít tito aktéři přístup), pak mohou výrazněji sní-žit administrativní zátěž na straně škol. Jde o taková data, která různí aktéři sbírají ve školách opakovaně právě proto, že je mezi sebou nedo-kážou efektivně sdílet. Tento směr je navíc základním principem incia- tivy Otevřená data (Open Data), která je silně podporována v rámci eGovernmentu ze strany Minister-stva vnitra. •••| Metodické publikace, příručky a videomanuály Realizací projektu NIQES došlo v prů- běhu uplynulých let ke kvalitativním proměnám České školní inspekce jako organizace, a to v několika rovinách. Došlo k zásadnímu rozšíření portfolia elektronických systémů účelně využí-vaných pro nejrůznější činnosti České školní inspekce i přímo škol a školských zařízení. Vytvořeny byly také nové me-todiky a nástroje pro jejich hodnocení.Česká školní inspekce se v těchto ob-lastech pustila i do důsledného proško-lování pro práci s projektovými výstupy. Vzdělávací programy už Česká školní inspekce nenabízí pouze vlastním in-spekčním pracovníkům, ale systematic-ky i zájemcům z řad vedoucích a peda-gogických pracovníků škol a školských zařízení. Nedílnou součástí rozvojové-ho a edukačního působení České školní inspekce je proto publikační činnost za-měřená na učitele. Česká školní inspek-ce tak v posledních letech připravila a vydala řadu odborných i metodických publikací a vzdělávacích materiálů s cí-lem naučit příslušné uživatele s výstupy projektu NIQES adekvátně pracovat. V elektronické podobě jsou k dispozi-ci na webových stránkách organizace v sekci Informační systémy. Aby byla metodická podpora skuteč-nou podporou, má být co možná nejlépe dostupná. Proto kladla Česká školní in-spekce potřebný důraz i na formu mate-riálů vytvořených pro učitele. K systémům InspIS ŠVP, InspIS SET, InspIS SETmobile, InspIS SET E-LEAR-NING, InspIS PORTÁL, InspIS DATA a InspIS HELPDESK tak byla vytvořena instruktážní videa. Videomanuály jsou veřejnosti dostupné nejen z webových stránek České školní inspekce, ale také prostřednictvím YouTube kanálu. Bohatší o doprovodné komentáře a meto- dické materiály jsou e-learningové progra-my, které z uvedených instruktážních videí vycházejí. Jde o dostupný a velmi kom-fortní způsob, jak se naučit s uvedenými systémy dobře pracovat a využívat je pro potřeby vlastních žáků nebo vlastní školy. Vstup do prostředí e-learningu je možný díky integraci systémů z prostředí InspIS DATA nebo InspIS ŠVP. •••Mgr. Jaroslav Faltýn vedoucí oddělení profesního rozvoje Jeden z řady videomanuálů České školní inspekce na serveru YouTube