14 | Katalog úloh – vývoj nových typů úloh Součástí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET je také katalog úloh, který kromě toho, že slouží pro potřeby České školní inspekce k realizaci výběrových zjišťování výsledků žáků, je k dispozici rovněž školám, žákům i široké veřejnosti k individuálnímu využívání.Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz Katalog úloh aktuálně obsahuje více než 15 000 atomických úloh (otázek) přiřazených k více než 20 předmě- tům a gramotnostem (převládají úlo-hy z českého jazyka, matematiky a ci- zích jazyků). Jde jak o úlohy s uza-vřenou odpovědí (výběr či přiřazení správné odpovědi), tak o úlohy s čás- tečně otevřenou odpovědí (zápis čí-selné či slovní odpovědi bez nabídnu-tých možností). Úlohy jsou do veřejné části katalogu publikovány jednotlivě i ve formě pře-dem sestavených testů – obojí si učitelé mohou libovolně kopírovat do vlast-ních katalogů a používat podle vlast-ních potřeb v režimu školního testo-vání. Samostatná nabídka sestavených testů je k dispozici široké veřejnosti v režimu domácího testování, jehož uživatelem se po jednoduché registra-ci může stát kdokoli.Funkčnosti systému InspIS SET byly doplněny také o možnost vkládat do katalogu úloh a následně využívat v režimech certifikovaného, školního i domácího testování dva nové typy úloh, které významnou měrou roz- šiřují didaktický potenciál tohoto systému.Prvním z nich jsou otevřené úlohy. V nich žák zaznamenává odpověď na samostatný papírový záznamový arch opatřený QR kódem identifikujícím žáka a jeho konkrétní úlohu v testu. Po ukončení testu s takovou úlohou vyučující tzv. chytrým telefonem nebo tabletem naskenuje QR kód a je-li roz-poznán, pořídí snímek celého zázna-mového archu. Ten se vzápětí přiřadí k testu žáka jako jeho odpověď na da-nou úlohu a může být zobrazen hod-notiteli otevřené úlohy (v režimu škol-ního testování vyučujícímu). Tento typ úlohy otevírá možnost zahrnout do testů úlohy sledující dovednosti, které úlohami s uzavřenou odpovědí proza-tím ověřovat nešlo (např. rýsování, zá-pis reakčních schémat, souvislých textů apod.). Klíčovou výhodou je minimální technická náročnost, záznamové archy s QR kódem vytiskne vyučující na libo- volné tiskárně, aplikace na rozpozná-vání QR kódu jsou zdarma dostupné pro všechny druhy mobilních operač-ních systémů a chytrý mobilní telefon či tablet je v dnešní době již poměrně běžnou záležitostí.Druhou novinkou jsou úlohy s vlo- ženým skriptem v jazyce Java. Ty umožní interaktivní práci žáka s úlohou. Příkladem může být fyzi-kální úloha k rovnováze na páce, v níž žák může přímo na displeji moni-toru rozmisťovat na páce závaží, případně chemická úloha, v níž žák může ukazatelem myši přidávat či ubírat množství reagujících látek ve znázorněném experimentu. Analo-gické funkčnosti využívají některá mezinárodní šetření (např. PISA) v úlohách označovaných jako pro-blem solving. Zatímco úlohy s ote-vřenou odpovědí zaznamenávanou na arch s QR kódem zvládnou při-pravit i sami učitelé, tvorba úloh s Java skriptem bude přinejmenším zpočátku doménou interních tvůrců úloh České školní inspekce pro výbě-rová zjišťování v certifikovaném reži-mu. Alespoň některé takové úlohy ale budou pro účely školního testování postupně ve veřejném katalogu úloh publikovány. •••Ukázka ú InspIS SET lohy z veřejného katalogu úloh ČŠI InspIS SET