13 a ukazatelem žádoucího cílového stavu v oblasti obecné kvality vzdě-lávání, budou moci být i sledované indikátory podmínek rozvoje gra-motností, procesu rozvoje gramot-ností ve výuce a dosažené úrovně gramotností cílovou metou, s níž se školy budou moci poměřovat v rám-ci autoevaluace, a to v míře, kterou uznají za vhodné, a způsobem, který jim bude vyhovovat. Formulované indikátory nejsou fixním výčtem požadavků, které by každá škola musela nutně naplnit ve stejné podobě – snahou uplatňová-ní nových inspekčních metodik není nivelizace škol. Zpravidla popisují obecné charakteristiky (ať už kvan-titativní, jak je obvyklé u indikátorů podmínek rozvoje gramotnosti, nebo kvalitativní, což je obvyklý přístup u indikátorů průběhu rozvoje gramot-ností), k jejichž dosažení si každá škola může najít vlastní cestu, která je či bude nejvíce odpovídat vizi školy a jejímu školnímu vzdělávacímu programu. Škola tedy může využít například vytvořené hospitační záznamy (ať už v plném rozsahu pro celkové hodno-cení jedné či více vyučovacích hodin, nebo pouze vybrané části pro zamě-ření se na jednotlivé aspekty výuky), dokumenty popisující minimální materiální podmínky pro efektiv-ní rozvoj jednotlivých gramotnos-tí (např. pro zohlednění v úvahách o využití dostupných finančních pro-středků takovým způsobem, který by umožnil nejširší podporu rozvoje výuky v oblasti gramotností), dotaz-níky pro učitele (např. ke zmapová-ní potřeb učitelů v oblasti dalšího vzdělávání či překážek, které učitelé pociťují z hlediska možného zvyšo-vání kvality své práce) či žáky (jako zpětnou vazbu pro vyučující jednot-livých předmětů). Mohou se ale také inspekčními nástroji pouze inspiro-vat při úpravě nebo tvorbě vlastních evaluačních nástrojů.Vznikne databáze příkladů inspi-rativní praxe Významným prvkem budoucí rea- lizace tematických šetření zaměře-ných na jednotlivé gramotnosti bude snaha vytvářet na základě pozitivních inspekčních zjištění databázi příkladů inspirativní praxe (obdobně jako u kri- térií kvalitní školy v oblasti obec-né kvality vzdělávání a řízení školy). I zde by školy postupně měly dostávat příležitost vyhledávat v rámci jednot-livých gramotností v systému InspIS DATA příklady naplnění vybraných indikátorů, pokud je inspekční tým v některé z navštívených škol zazna-mená a škola bude s jejich zveřejněním souhlasit. Pokud tak bude škola poci-ťovat potřebu (ať už v důsledku vlast-ních autoevaluačních aktivit, nebo v reakci na inspekční zjištění) hledat inspiraci pro zkvalitnění své práce, bude moci v postupně se zvětšující databázi vyhledávat a podle vlastního uvážení přejímat a využívat náměty a postupy, které jí v její snaze o zlepšo-vání budou moci být užitečné.Nové nástroje jsou k dispozici Samostatnou oblastí je pak mož-nost využít vytvořené úlohy v systé-mu InspIS SET pro ověřování dosaže-né úrovně v těch vybraných složkách některých gramotností, u nichž elek-tronická forma ověřování dává smysl. Učitelé mohou na základě výběru úloh z veřejného katalogu úloh zce-la dle vlastního rozhodnutí v režimu školního testování využívat jednot-livé úlohy či celé připravené testy ve výuce a pracovat s nimi různými způ-soby (jako motivační úlohy, ověřovací úlohy, školní či domácí procvičová-ní apod.). Výsledky v rámci školní-ho testování zůstávají vždy důsledně „za zdmi třídy“, a tak žáci i učitelé mohou využívat poskytnuté úlohy bez obav z jakýchkoli možných nega-tivních dopadů.Inovované inspekční nástroje vstu- pují do praxe počínaje školním ro-kem 2015/2016. Jejich aktuální podoba odráží potřeby a předsta-vy České školní inspekce o cílech a způsobech rozvoje jednotlivých gramotností. Nemusejí ale zůstat ve své současné podobě natrvalo. Podněty, které Česká školní inspek-ce získá během inspekční činnosti, mohou v odůvodněných případech vést k rozšíření portfolia nástrojů, případně k jejich doplnění či úpra-vám, neboť stejně jako o trvalé zkvalitňování usiluje každá ze škol, tak i Česká školní inspekce soustav-ně usiluje o kvalitativní posuny své činnosti. •••Ukázka ú InspIS SET lohy z veřejného katalogu úloh ČŠI