12 | Nástroje pro hodnocení gramotností – využití ze strany škol Jedním ze zásadních výstupů projektu NIQES jsou vytvořené metodiky sledování a hodnocení rozvoje matematické, čtenářské, jazykové, přírodovědné, sociální a informační gramotnosti. Na uvedených šest gramotností se projekt NIQES soustředil s ohledem na jejich klíčové postavení deklarované v doporučeních Evropského parlamentu a Rady o klíčových schopnostech pro celoživotní vzdělávání.Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz Výsledkem činnosti pracovních týmů pro jednotlivé gramotnosti jsou ucelené metodiky zahrnující nové inspekční nástroje a postupy je-jich využití včetně instrukcí k vyhod-nocení získaných informací. Česká školní inspekce tak dostává do rukou inovované nástroje, jimiž bude moci realizovat tematická šetření zaměře-ná na jednotlivé gramotnosti v plné šíři jejich moderního pojetí. Získané poznatky jí dají možnost získávat de-tailní a validní informace o podmín-kách, které jednotlivé školy a školská zařízení vytvářejí pro efektivní roz-voj gramotností, o kvalitě procesu rozvoje jednotlivých gramotností a v neposlední řadě o úrovni dané gramotnosti, které žáci dosahují. Analýza agregovaných zjištění pak umožní formulovat závěry o stavu rozvoje jednotlivých gramotností napříč vzdělávací soustavou, identi-fikovat silné a slabé stránky podpo-ry rozvoje jednotlivých gramotností a navrhovat možná opatření vedoucí ke zvyšování kvality v rozvoji gra-motností jak na úrovni jednotlivých škol, tak v celém školském systému.Školám jsou k dispozici také e-learningové kurzy Metodiky byly vytvořeny tak, aby pokrývaly vzdělávací dráhu žáků od předškolního vzdělávání (s přiměře-nými úpravami odrážejícími specifi-ka předškolního věku v jednotlivých gramotnostech) až po střední vzdělá-vání. Nástroje mají převážně formu dotazníků, formulářů a záznamových archů, z nichž část bude sloužit k dis-tančnímu sběru informací formou inspekčních elektronických zjišťová-ní prostřednictvím systému InspIS DATA, část pak k záznamu pre-zenčních zjištění inspekčního týmu během inspekční návštěvy školy. Součástí vytvořených metodik jsou v případě některých gramotností i nástroje určené k elektronickému získávání informací o dosažené úrov-ni gramotnosti u žáků – úlohy pro sys- tém elektronického testování InspIS SET. Důležitou součástí metodik je i podpůrná metodická dokumen-tace – vymezení dané gramotnosti, odůvodnění volby zvolené definice gramotnosti a vysvětlení přístupu, se kterým jednotlivé týmy přistoupily k formulaci indikátorů rozvoje gra-motnosti, k nimž se jednotlivé ná-stroje vztahují. Pro každou gramot-nost vznikly rovněž e-learningové kurzy, které srozumitelnou formou prezentují všechny klíčové aspekty a souvislosti sledování dané gramot-nosti, představují jednotlivé nástroje a prezentují postup, kterým budou v reálné inspekční praxi používány – ty budou základem pro proškolování inspekčních pracovníků s cílem zvy-šovat průběžně jejich kompetence k využívání nových nástrojů a inter-pretaci jimi získaných informací.Výrazná pomoc autoevaluaci škol Vytvořené metodiky budou sloužit primárně České školní inspekci k rea-lizaci tematicky zaměřené inspekční činnosti. Současně ale budou z velké části k dispozici školám, které jejich prostřednictvím budou moci prů-běžně podle vlastních potřeb a uvá- žení monitorovat podmínky a stav rozvoje jednotlivých gramotností. Podobně jako se nová kritéria hodnocení vycházející z modelu tzv. kvalitní školy stanou vodítkem Náhled úvodu e-learningového k InspIS E-LEARNING urzu ke čtenářské gramostnosti