11 | Zjišťování výsledků vzdělávání v roce 2016 PhDr. Ondřej ANDRYS, MAE náměstek ústředního školního inspektora Již několik let provádí Česká školní inspekce výběrová zjišťování výsledků žáků na základních i středních školách, v různých ročnících, předmětech i gramotnostech, a to v souladu se svým zákonným zmocněním zjišťovat a analyzovat informace o vzdělávání a také hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání je totiž důležitým prv-kem pro poskytování účelné zpětné vazby jak na úrovni školy a hodno-cení kvality jejího vzdělávacího pro-cesu, tak na úrovni řízení vzdělávací soustavy. Na absenci národních dat o výsledcích vzdělávání poukazovali dlouhodobě jak tuzemští odborníci na vzdělávání, tak zahraniční exper-ti a dokonce také OECD, která tyto výtky směrem k České republice ad-resovala opakovaně. Na úrovni žáka a školy poskytují výsledky těchto zjišťování informaci o tom, jak žáci naplňují minimální požadavky definované státem (po- dle příslušných rámcových vzděláva-cích programů, případně standardů), v čem jsou slabší, v čem požadavky splňují apod. Na úrovni vzdělávací soustavy a jejího řízení jsou výsled-ky důležitým zdrojem informací např. pro tvorbu vzdělávacích politik nebo pro případné úpravy kurikulár-ních dokumentů. Pro Českou školní inspekci je informace o výsledcích důležitým doplněním kontextu kva-lity školy, kdy např. v případě opa-kovaných rizikových výsledků může Česká školní inspekce školu navštívit a s pomocí dalších inspekčních ná-strojů může napomoci zjistit příčiny daného stavu a podpořit školu k jeho nápravě či zlepšení. Informace o vý-sledcích navíc Česká školní inspekce propojuje se zjištěními z inspekční činnosti i s výsledky mezinárodních šetření typu PISA, což je velmi důležité v rámci poskytování komplexního obrazu o kvalitě vzdělávání v ČR.V termínu od 9. května 2016 do 20. května 2016 provede Česká školní inspekce výběrové zjišťování výsled-ků žáků 6. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a 1. ročníků středních škol v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje středního vzdělání s výuč-ním listem. Ověřovanými oblastmi bude čtenářská, matematická a so-ciální gramotnost. Do vzorku škol je zařazeno cca 900 základních škol a víceletých gymnázií a cca 420 střed-ních škol poskytujících střední vzdě-lání s výučním listem. Na každé ško-le bude ověřována dosažená úroveň vždy pouze v jedné ze zmíněných gra-motností. Výběrové zjišťování bude ověřovat aktuální míru dosažení oče-kávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Zjišťování výsledků bude provedeno elektronickou cestou prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET a s využitím tes-tovací aplikace, která se instaluje na každý počítač, pomocí kterého má být elektronické zjišťování realizováno. Školy, které byly do vzorku zařazeny, již tuto informaci obdržely, aby ředitel či ředitelka školy mohli s touto skuteč-ností počítat již při plánování školního roku 2015/2016 před jeho začátkem. Všechny ostatní nezbytné informace budou dotčené školy dostávat v dosta-tečném časovém předstihu již od led-na 2016. Po skončení tohoto výběro-vého zjišťování budou použité testové úlohy umístěny do veřejné databanky tak, aby si toto zjišťování výsledků v případě zájmu a na základě dobro-volnosti mohly provést také ostatní školy, které nejsou do vzorku zařazeny a které chtějí možnost poskytnutí uži-tečné zpětné vazby o výsledcích vzdě-lávání rovněž využít. •••ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI