10 významnou část stávajících žáků ví-celetých gymnázií by nahradili žáci ze základních škol.Regionální rozdíly Výsledky v obou testech ukázaly vý-razné regionální rozdíly v průměrné úrovni znalostí a dovedností žáků, kte-ré mají zřejmě souvislost se sociálním složením žáků škol v daných krajích. Rozdílná výuka i klasifikace Oba testy byly doplněny rozsáhlým dotazníkovým šetřením, které bylo zaměřeno na hodnocení předmětů a výuky ze strany žáků. Z vyhodno- cení vyplynuly odlišnosti ve způ-sobu výuky jednotlivých předmětů a v hodnocení učitelů a žáků. Pomocí výsledků z testování byl proveden také přepočet žáky uváděné klasifikace, který dobře ilustroval vel-mi mírnou klasifikaci na základních školách ve společenskovědních před- mětech a realističtější klasifikaci na gymnáziích v přírodovědných před- mětech. Jedním z problémů, které jak dotazník, tak i výsledky testů naznači-ly, je, že předměty fyzika a chemie jsou málo oblíbené, neboť obliba je spojena s porozuměním. •••• Výběrové zjišťování výsledků žáků se uskutečnilo v období od 11. 5. do 22. 5. 2015.• Vzorek základních škol byl vytvářen tak, aby podíl jednotlivých druhů a typů škol v krajích zůstal zachován. Do vzorku bylo zařazeno také něko-lik desítek škol ze skupiny s nejlepšími výsledky a několik desítek škol ze skupiny s nejhoršími výsledky z procesu zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníku základních škol provedeného v roce 2013.• Cílem výběru středních odborných škol bylo vybrat všechny školy, které vzdělávají v daném školním roce žáky ve třetím ročníku a kterým rámcový vzdělávací program daného oboru předepisuje minimální sedmihodinovou dotaci pro přírodovědné předměty. Celkem šlo o 44 oborů.• Žáci 9. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gym-názií po skončení testu odpovídali ještě na otázky žákovského dotazníku – v otázkách vyjadřovali svůj postoj k testovaným předmětům, k vybra-ným aspektům jejich výuky a k podmínkám jejich vzdělávání. Odpovídající dotazník vyplňovali i jejich vyučující daných předmětů. Odpovědi žáků v dotazníku byly v rámci vyhodnocení propojeny jak s výsledky žáků v testech, tak s odpověďmi učitelů dané třídy.• Po přepočtení celkových výsledků byly 7. 6. 2015 systémem vygenerovány individuální výsledkové sestavy pro žáky a agregované výsledkové sestavy pro školy.• Výběrové zjišťování výsledků žáků bylo uskutečněno v souladu s Plánem hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015 a v rámci zákonem definovaných úkolů získávat a analyzovat informace o vzdělávání a také hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání.• Podrobná závěrečná zpráva je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce.Podrobnosti k výběrovému zjišťování výsledků žáků 2015 ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI