9 | Zjišťování výsledků žáků 2015 – komentované výsledky Mgr. Radovan BOGDANOWICZ ředitel odboru hodnocení vzdělávací soustavy V průběhu května 2015 provedla Česká školní inspekce zjišťování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a 3. ročníků vybraných oborů středních odborných škol. Zjišťování se týkalo oblastí přírodo-vědných předmětů (biologie, fyzika, chemie) na základních školách, více-letých gymnáziích i středních školách a společenskovědních předmětů (dě-jepis, výchova k občanství, zeměpis) na základních školách a víceletých gymnáziích. Uskutečnilo se prostřed-nictvím inspekčního systému elektro-nického testování InspIS SET. Zapojilo se do něj 1 718 základních škol, 219 víceletých gymnázií a 374 středních odborných škol ze všech krajů České republiky. Testování se zúčastnilo více než 72 tisíc žáků. Nejhorší výsledky v chemii Průměrná úspěšnost v přírodověd-ném přehledu byla u žáků 9. roční-ků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 51,2 %, u žáků 3. ročníků SOŠ pak 55,7 %. Žáci na úrovni ZŠ dosahovali vět-šinou lepších výsledků v otázkách z biologie, naopak nejhorších výsled-ků bylo většinou dosaženo v chemii. Žáci SOŠ dosahovali většinou lepších výsledků také v otázkách z biologie, naopak nejhorších výsledků bylo vždy dosaženo v chemii.Ve společenskovědním přehledu byla úspěšnost žáků 57,9 %. Test ze znalos-tí společenskovědní oblasti řešili pou-ze žáci 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Nejlep-ších výsledků dosáhli v průměru z ce-lého testu i ve většině jeho částí v dě-jepisu, zatímco nejslabších výsledků v průměru dosáhli ze zeměpisu.Hodnocení výsledků v jednotli-vých předmětech a následné rozbory úloh a chyb odhalily v mnoha přípa-dech hluboké neznalosti nebo nepo-rozumění daným tématům.ZŠ a gymnázia versus SOŠPorovnání výsledků žáků 9. roč- níku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií s výsled-ky žáků SOŠ jednoznačně ukázalo, že znalosti na středních odborných ško-lách jsou ve sledovaných přírodověd-ných oblastech kurikula základní školy na vyšší úrovni, což je zcela v souladu s očekáváními vzhledem k tomu, že ve vzorku byly jen obory, které mají vyšší dotaci v přírodovědných předmětech.Porovnání výsledků žáků ze základ- ních škol a z víceletých gymnázií uká-zalo, že výsledky 30 % nejslabších žá- ků z gymnázií jsou horší než výsledky 30 % nejúspěšnějších žáků ze základ-ních škol. Pokud by oba testy byly podkladem pro přijímací řízení, GRAF 2 Společenskovědní přehled Průměrná úspěšnost ve společenskovědním přehledu podle částí testu a vzdělávacích oborůGRAF 1 Průměrná úspěšnost v přírodovědném přehledu podle vzdělávacích oborůCelý test 65,0 %60,0 %55,0 %50,0 %45,0 %40,0 %35,0 %80,0 %70,0 %60,0 %50,0 %40,0 %30,0 %20,0 %