8 | Model tzv. kvalitní školy – návazné úkoly Nová kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vznikla v rámci projektu NIQES jako součást modelu tzv. kvalitní školy. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy je schválila jako závazná kritéria pro hodnocení škol a školských zařízení pro školní rok 2015/2016. Od září 2015 jsou základem komplexní inspekční činnosti. Neznamená to ale, že tím byly naplněny všechny potřeby České školní inspekce i škol a školských zařízení. Pro maximalizaci jejich využitelnosti v rámci České škol-ní inspekce a užitečnosti pro školy a školská zařízení budou na dopra-cování samotných kritérií navazovat ještě některé dílčí kroky a činnosti.V první řadě to budou metodické pomůcky pro inspekční pracovníky, které by jim měly pomoci hodnotit v duchu nových kritérií srovnatel-ným způsobem ve všech druzích a typech škol a školských zařízení v rámci celé ČR. Základem těch-to metodických pomůcek budou popisy dalších tří úrovní naplnění jednotlivých kritérií na čtyřstupňo-vé hodnoticí škále (popis výborné úrovně pro každé kritérium je pří-mo součástí schválených kritérií). Tyto popisy začaly vznikat současně s finalizací kritérií na jaře 2015 v tý-mech složených jak z tvůrců krité-rií, tak širšího okruhu inspekčních pracovníků. Ti na základě svých dlouholetých poznatků o úrovni mnoha hodnocených škol formulo-vali základní parametry popisují-cí naplnění každého z kritérií na úrovni očekávaná úroveň, úroveň vyžadující zlepšení a nevyhovující úroveň. Tyto interní popisy nejsou určeny školám – sloužit budou jako vodítko pro inspekční pracovníky, kteří budou u každého kritéria sa-mostatně na základě získaných in-formací rozhodovat o hodnocení dané školy či školského zařízení na uvedené čtyřstupňové škále. V žád-ném případě nejde o fixní soupis znaků, které je třeba v dané škole pro zařazení na příslušnou úroveň nalézt, ale jde o ilustrativní příklady možného naplnění kritéria na pří-slušné úrovni. S velkou pravděpo-dobností se s přibývajícím počtem hodnocených škol budou uvedené popisy doplňovat a zpřesňovat (na rozdíl od popisů výborné úrovně, které jako součást schválených kri-térií definují žádoucí „ideální“ stav, který je časově neměnný). V tomto aspektu budou hodnoticí inspekční kritéria živým dokumentem prů-běžně reflektujícím inspekční zjiště-ní a zkušenosti.Vedle uvedených metodických po-pisů úrovní jednotlivých kritérií bude pro zvyšování objektivity inspekč-ního hodnocení nezbytné průběžně analyticky vyhodnocovat získané poznatky a vhodným způsobem re-agovat na identifikované zdroje ne-dostatečného souladu v hodnocení obdobných znaků kvality různými inspekčními pracovníky. Za tím úče-lem bude třeba nastavit takový mo-del periodického vyhodnocování komplexní inspekční činnosti a s ním spojeného doškolování inspekčních pracovníků, aby se míra jednotnosti v hodnocení škol a školských zařízení trvale zvyšovala.Směrem ke školám stojí před Čes-kou školní inspekcí dva základní úkoly. Prvním z nich je nastavení ta-kových funkcí v inspekčním elektro-nickém systému InspIS DATA, které umožní zaznamenávat a školám zpřístupňovat příklady inspirativní praxe. Těmi budou příklady takové-ho naplnění kvality v jednotlivých kritériích, které inspekční pracovní-ci uznají za hodné zveřejnění. Tím by došlo k poskytnutí těchto inspi-rací dalším školám a školským za-řízením v podobě ukázek možného způsobu dosažení žádoucí kvality v jednotlivých oblastech fungování školy či školského zařízení. Zařazení do databáze příkladů in- spirativní praxe bude samozřejmě vázáno na souhlas školy. Každá škola tak dostane možnost získat u kri-térií, v nichž bude cítit potřebu po-moci či inspirace, nabídku možných (v žádném případě vyžadovaných) způsobů reálně fungujících v ji-ných školách, jak na cestě k ideální-mu stavu naplnění daného kritéria postupovat. Tato část rozpracování modelu tzv. kvalitní školy bude ře-šena v rámci připravovaného pro-jektu Komplexní systém hodnocení, v kontextu propojování externího hodnocení s vlastním hodnocením školy.Druhým úkolem je postupná tvor-ba evaluačních reportů v systému InspIS DATA. Ty by měly školám umožňovat získat ze systému agre-govaná data souhrnně prezentující inspekční zjištění k jednotlivým kritériím v různých typech členění (např. pro školy v určitém regionu apod.). Jakkoli cílem inspekčního hodnocení v žádném případě není porovnávat školy mezi sebou nebo je k takovému porovnávání vybízet, může pro školy být užitečné vědět, ve kterých kritériích se nejvíce od-lišují (ať už pozitivně, nebo negativ-ně) od většinového stavu v ostatních hodnocených školách – například pro stanovení priorit pro nasměro-vání sil v dalším rozvoji školy. •••Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz