7 druhů a typů škol či školských zařízení významněji lišilo, stejně jako přispět k tomu, aby si ředitelé škol či školských zařízení pod požadavky na kvalitu je-jich činnosti a jimi řízených zařízení uměli představit srovnatelnou úroveň.Pilotáž Schválená kritéria pro inspekční hod- nocení škol ve školním roce 2015/2016 byla transformována do inspekčních formulářů v systému InspIS DATA, jejichž prostřednictvím budou získané informace o míře naplnění jednotli- vých kritérií v hodnocených školách shromažďovány a vyhodnocovány. In- spekční pracovníci jsou a průběžně nadále budou proškolováni v práci s kritérii z hlediska jejich používání i jednotné interpretace. Generální zkouškou pro využívání nových kri-térií bylo pilotní ověření jejich připra-venosti, které bylo provedeno v září 2015 na vybraných školách po celé České republice.Přidaná hodnota Kritéria schválená ministryní škol-ství, mládeže a tělovýchovy jsou veřej- ně dostupným dokumentem. Mohou s nimi pracovat nejen školy a jimi zvolenou měrou je implemento-vat například do svých autoeva-luačních aktivit, ale jsou i jasným signálem pro rodiče a širokou ve-řejnost o tom, jak kvalitu ve vzdě-lávání definuje stát, jaké požadav-ky na školy a školská zařízení klade a také v čem spatřuje priority jejich rozvoje. To může vytvářet synergický tlak na školy, současně to však školám dává oporu pro prezentaci a obhajo-bu jejich vlastních kvalit. V každém případě ale mají vytvořená a zveřej-něná kritéria potenciál zvýšit trans-parentnost a objektivitu hodnocení škol ze strany všech zainteresovaných aktérů na všech úrovních vzdělávání a školské soustavy.Nová inspekční kritéria vznikla s vizí jejich časové platnosti přesa-hující horizont jednoho školního roku. Jsou opřena o trvale platné atributy kvality podmínek vzdě- lávání, průběhu vzdělávání a poža-davků na dosažené výsledky práce škol. Popis výborné úrovně v jed- notlivých kritériích bude sice v čás-ti škol odpovídat reálnému stavu již nyní a mnoho dalších škol se mu bude blížit, pro řadu škol však bude prozatím vzdálenější metou, k níž je používání kritérií (ať už v inspekční praxi, nebo v rámci au-toevaluace škol) nasměruje. Úplné znění schválených kritérií hodnocení vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce: www.csicr.cz. •••ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI