6 Cílem formulace nových kritérií hodnocení podmínek, průběhu a vý- sledků vzdělávání bylo vytvořit soubor takových evaluačních nástrojů, které budou reflektovat moderní přístupy ke sledování a hodnocení kvality vzdě-lávání a umožní České školní inspekci sledovat klíčové prvky ovlivňující vzdě-lávání ve školách a školských zaříze-ních, vyhodnocovat získaná zjištění na úrovni jednotlivých škol i vzdělávací soustavy jako celku a také formulovat doporučení k dalšímu rozvoji kvality ve vzdělávání.Zachování kontinuity Základním požadavkem na nově vytvářená kritéria bylo zachování kontinuity s dosavadními hodno-ticími kritérii, která byla používá-na k inspekčnímu hodnocení po několik let v jen mírně pozmě-ňované podobě. Zkušenosti s ap- likací dosavadních kritérií ukázaly prostor pro lepší provázání jednot-livých kritérií pro podmínky, rozvoj a dosahované výsledky vzdělávání, v některých oblastech také potřebu podrobnějšího popisu atributů kva-litního vzdělávání a v určitých pří-padech také nutnost doplnění znaků, které aktuální pohled na vzdělávání musí nutně zohledňovat (např. pro-blematika podpory společného vzdě-lávání neboli inkluze). Významným podkladem pro koncepční pojetí ce-lého souboru kritérií byla vytvořená Analýza současných systémů sledová-ní a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, kterou pro Českou školní inspekci zpracovala Univerzita To-máše Bati ve Zlíně pod vedením ře-ditele Ústavu regionálního rozvoje, veřejné správy a práva doc. Oldřicha Hájka.Průběh prací na kritériích Práce na tvorbě nových inspekč-ních kritérií probíhala v pracovní sku-pině zahrnující jak externí odborníky na problematiku sledování a hodno-cení kvality vzdělávání např. z aka-demického prostředí, tak odborníky České školní inspekce, kteří do tvor-by kritérií vnášeli zejména praktický pohled a důraz na využitelnost vy-tvořených nástrojů v běžné inspekč-ní činnosti. Dílčí dokumenty byly opakovaně připomínkovány předsta- viteli profesních asociací působících ve školství. V závěrečné fázi dosta-la příležitost vyjádřit se k nově for-mulovaným kritériím také odborná veřejnost prostřednictvím diskus-ních kulatých stolů. Vyústěním pak bylo schválení nových inspekčních kritérií ministryní školství, mládeže a tělovýchovy jako závazných kritérií pro hodnocení škol a školských zaří-zení ve školním roce 2015/2016.Modifikace kritérií Kritéria kvalitní školy byla vytvořena v pěti rovnocenných variantách pro předškolní vzdělávání, základní vzdě-lávání, všeobecné střední vzdělávání (gymnázia), střední odborné vzdělává-ní a vyšší odborné vzdělávání. Uvede-né varianty byly doplněny o metodická doporučení k aplikaci uvedených va- riant v různých dalších typech a dru-zích škol a školských zařízení (základní umělecké školy, školní družiny a kluby, dětské domovy apod.).Kritéria kvalitní školy jsou členěna do šesti základních oblastí – Koncep-ce a rámec školy, Pedagogické vedení školy, Kvalita pedagogického sboru, Výuka, Vzdělávací výsledky a Podpo-ra žáků (dětí, studentů) při vzdělává-ní (rovné příležitosti). Každá oblast je stručně popsána z hlediska cíle oblasti a charakterizována výčtem imperativů, o něž se dosažení poža-dované kvality v dané oblasti opírá. V rámci každé oblasti bylo formulo-váno 3–5 kritérií vymezujících zá-kladní atributy kvality náležející do dané oblasti. Každé kritérium je dopl- něno popisem stavu, při jehož do-sažení je možné označit naplnění požadavků kritéria za výborné. Kaž- dý uživatel kritérií tak dostává do rukou popis toho, k jakému cílové-mu stavu by činnost škol a školských zařízení měla směřovat, a součas-ně srovnávací etalon, vůči němuž může aktuální stav fungování školy či školského zařízení posuzovat. Díky tomu, že popisy výborné úrovně v jed- notlivých kritériích sestávají ze zcela konkrétních dílčích znaků, které o na-plnění kritéria vypovídají, jsou nejen nástrojem pro inspekční pracovníky při jejich hodnocení školy či školské-ho zařízení, ale také možným univer-zálním měřítkem pro zřizovatele pro hodnocení jimi zřizovaných subjektů. Stejnou měrou jsou i vodítkem pro ředitele škol a školských zařízení, uka-zujícím jim cíl, k němuž by jejich úsilí o rozvoj školy či školského zařízení mělo směřovat. Jednotně formulovaná a popsaná kritéria kvality by tak měla snížit riziko stavu, kdy by se hodno-cení různých zřizovatelů u shodných | Kritéria hodnocení v kontextu modelu tzv. kvalitní školy V červnu 2015 byla završena dvouletá práce na tvorbě nových inspekčních kritérií pro hodnocení kvality škol a školských zařízení, navázaných na nově vytvořený model tzv. kvalitní školy. Mgr. Petr SUCHOMEL, Dr.vedoucí oddělení metodik a analýz