5 škol a školských zařízení, ovšem s modifikovanými popisy jednotli-vých úrovní pro předškolní vzdělá-vání, základní vzdělávání, gymna-ziální vzdělávání, střední odborné vzdělávání a vyšší odborné vzdě-lávání, tak, aby co nejlépe odrážely konkrétní parametry kvality u uve-dených stupňů vzdělávání. Novým prvkem je pak popis úrov-ní hodnocení pro každé dílčí krité- rium na čtyřúrovňové škále (výbor-ná úroveň, očekávaná úroveň, úroveň vyžadující zlepšení, nevyhovující úro-veň). Dosažení nevyhovující úrovně u klíčových a předem stanovených kritérií může být jedním z důvodů zakládajících proces vedoucí k návr-hu na odvolání ředitele nebo k výma-zu ze školského rejstříku.Popisy výborné úrovně, které jsou veřejné a jsou tedy všem k dispozici, slouží především definici, vymezení jednotlivých kritérií v jejich nejam-bicióznějším naplnění. Slouží tedy jednotnému, konzistentnímu a sdí-lenému chápání obsahu jednotlivých kritérií pro účely hodnocení podmí-nek, průběhu a výsledků vzdělávání, a to nejen mezi všemi inspekčními pracovníky, ale také mezi školami, odbornými pracovišti v oblasti škol-ské politiky a vzdělávání pedagogů, zřizovateli, zákonnými zástupci a dal-šími zainteresovanými skupinami. Požadavky na dosažení výbor-né úrovně u jednotlivých inspekč-ních kritérií jsou ambiciózní, aby motivovaly školy ke zlepšování. V počátečních fázích používání mo- delu kvalitní školy při inspekčním hodnocení škol a školských zařízení budou této úrovně u jednotlivých inspekčních kritérií dosahovat jen jednotky, maximálně několik málo desítek škol a školských zařízení. Po-pisy ostatních úrovní slouží pro do-sažení maximální míry konzistence informací o stavu a vývoji vzděláva-cího systému, a tím k dosažení co nejvyšší kvality a vypovídací schop-nosti souhrnných poznatků o vzdě-lávacím systému. V duchu standar-dů osvědčené mezinárodní praxe budou v počátečních letech uplat-ňování modelu popisy ostatních úrovní neveřejné.Konkrétní popisy jednotlivých oblastí modelu tzv. kvalitní školy a kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce. Společně ke kvalitěDlouhodobým cílem České škol-ní inspekce je poskytovat relevantní a objektivní zpětnou vazbu o kvali-tě a efektivitě vzdělávání. Vytvoření modelu tzv. kvalitní školy a na něj navázaných kritérií hodnocení pod-mínek, průběhu a výsledků vzdě-lávání je nástrojem pro naplnění tohoto cíle a je také dalším příspěv-kem České školní inspekce k posky-tování metodické podpory ve snaze napomáhat kontinuálnímu zlepšo-vání kvality vzdělávání. •••| Česká školní inspekce představila zástupcům krajských úřadů nové hodnoticí nástroje a informační systémy Ve středu 9. září 2015 se náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys a ředitel od-boru ICT Kamil Melichárek zúčastnili v Ostravě porady vedoucích odborů školství krajských úřadů. Na jednání představili nejenom model tzv. kvalitní školy, nové informační systémy, nové inspekční ná-stroje, metody a postupy České školní inspekce pro hodnocení vzdělávání, ale nastínili také stěžejní úko-ly a oblasti, které bude inspekce ve školách a škol-ských zařízeních sledovat v letošním školním roce.Na jednání byly představeny všechny moduly systémů rodiny InspIS, prakticky pak byly prezen-továny zásadní funkčnosti systému InspIS DATA s nabídkou online reportů i pro pracovníky kraj-ských úřadů (pro čerpání informací z hodnocení kvality vzdělávání, ale také pro možné snížení ad-ministrativní zátěže na straně škol). Dále následo-vala podrobnější prezentace systémů InspIS POR-TÁL (informace o školách pro širokou veřejnost) a InspIS SET (elektronické testování). •••FOTO | Kamil Melichárek, ČŠI