4 | Národní rámec kvality v počátečním vzdělávání Dominantní součástí metod, postupů a nástrojů vytvořených v rámci projektu NIQES je národní rámec kvality, který bude Česká školní inspekce v rámci inspekční činnosti využívat od školního roku 2015/2016. Tímto národním rámcem kvality se rozumí zejména model tzv. kvalitní školy a z něj vycházející kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, doplněné o metodiku inspekční činnosti a formuláře pro záznam zjišťovaných, hodnocených a kontrolovaných informací a dat týkajících se vzdělávání.Mgr. Tomáš ZATLOUKAL ústřední školní inspektor Model tzv. kvalitní školy Národní rámec kvality je bezpro-středně navázán na model kvalitní školy, který slouží vzdělávacímu systému ČR, České školní inspekci, školám a školským zařízením, zřizo-vatelům, akademickým institucím věnujícím se rozvoji vzdělávacího systému a kvality vzdělávání, tvůr-cům národního kurikula nebo třeba institucím zajišťujícím další vzdělá-vání pedagogů k tomu, aby v syner-gii, konzistentně a maximálně účin-ně působili na kvalitu vzdělávání v ČR. Školám a školským zařízením pak národní rámec kvality prostřed-nictvím hodnocení ze strany České školní inspekce zprostředkuje re-levantní a objektivní externí obraz o kvalitě jimi poskytovaného vzdělá-vání a zároveň jim pomůže k jejímu průběžnému zvyšování. Děje se tak v logicky strukturované a srozumi-telné formě, která je členěná podle funkčních oblastí a odpovědností, je jasně popsaná a konzistentní napříč druhy škol a školských zařízení a zo-hledňuje také jejich specifika.Oblasti hodnocení kvality Národní rámec kvality je tedy koncipován tak, aby umožnil ško-lám a školským zařízením provádět hodnocení podle stejných kritérií i v rámci autoevaluace, a je využitel-ný také pro hodnocení škol a škol-ských zařízení prováděné ze strany jejich zřizovatelů. Takový postup Česká školní inspekce všem školám i jejich zřizovatelům velmi doporu-čuje, protože jde o důležitý příspě-vek ke sdílení pohledu na kvalitu vzdělávání. Model tzv. kvalitní školy, o kterém bude podrobněji pojednáno na dal-ších stránkách tohoto bulletinu, je členěn do šesti oblastí. Oblast Kon-cepce a rámec školy se soustřeďuje na základní nastavení řízení školy. Oblast Pedagogické vedení školy svý-mi kritérii i svým názvem akcentuje právě řízení pedagogických procesů ve škole jako jednu z nejdůležitěj-ších činností, které se musí vedení školy věnovat. Kvalita pedagogické-ho sboru ve svých kritériích posti-huje oproti předchozím oblastem, které se soustředily na činnost ve-dení škol, jejich pedagogický sbor. Kritéria oblasti Výuka (vzdělávání) sledují především proces vzdělávání odehrávající se nejčastěji ve vyučo-vacích hodinách. Oblast Vzdělávací výsledky se zaměřuje na dosahované výsledky ve vzdělávání. Průřezovou oblastí je pak Podpora dětí, žáků a stu-dentů ve vzdělávání, která se soustře-ďuje na sledování individuální podpo-ry všem dětem, žákům a studentům, kteří ji potřebují.Popisy úrovní Každá oblast modelu obsahuje tři až pět kritérií hodnocení kvality shodných pro základní druhy i typy Představení modelu tzv. kvalitní školy odborné veřejnosti (9. 6. 2015)FOTO | Gabriela Francová, ČŠI