3 | Projekt NIQES spěje ke svému závěru Realizace projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) se právě v těchto dnech dostává do své závěrečné fáze. Projekt bude ukončen k 31. říjnu 2015. Mgr. Gabriela FRANCOVÁ kancelář náměstka ústředního školního inspektora Projekt NIQES byl zahájen před více než čtyřmi lety – 1. července 2011. S ohledem na probíhající změ-ny v počátečním vzdělávání bylo jeho cílem vytvořit moderní a flexibilní in-spekční systém pro hodnocení kvali-ty a efektivity ve vzdělávání, který by nejen školám a školským zařízením, ale i institucím nastavujícím vzdě-lávací politiky přinesl systémovou a komplexní zpětnou vazbu. Pro pří-slušné cílové skupiny bylo ze strany České školní inspekce zajištěno také systematické vzdělávání pro práci s hlavními projektovými výstupy, které byly navrženy tak, aby byly vy-užitelné jak pro potřeby hodnocení vzdělávání ze strany České školní inspekce, tak pro přímou praxi jed-notlivých škol a případně i jejich zři-zovatelů.Čtyři klíčové aktivity Projekt tvoří čtyři vzájemně propo-jené klíčové aktivity, které společně vytvářejí ucelený synergický rámec. Hlavním cílem první klíčové aktivity bylo vytvořit soubor nových inspekč-ních nástrojů, metod a postupů pro sledování a hodnocení kvality vzdě-lávání na úrovni jednotlivých škol i na úrovni celé vzdělávací soustavy. Druhá klíčová aktivita byla zaměře-na na vývoj systému pro inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů. Rozvoj vzdělávání byl zá-kladem třetí klíčové aktivity projektu. V rámci čtvrté klíčové aktivity byla vybudována technologická platforma pro elektronické zjišťování výsled-ků žáků ve školách, a to napříč roč-níky a předměty. Žáci, rodiče, školy i stát tak získají účinnou zpětnou vazbu o vzdělávacím procesu. Spolupráce s praxí Ve vazbě na přípravu nových in-spekčních metod, postupů a nástrojů pro hodnocení kvality ve vzdělávání Česká školní inspekce průběžně spo-lupracovala s odbornými školskými asociacemi. Na jaře 2012 proto in-spekce zřídila Konzultační radu pro nové nástroje inspekčního hodnocení, v níž zasedli zástupci a zástupkyně Asociace ředitelů základních škol ČR, Asociace pedagogů základního škol-ství ČR, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Svazu měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, Asociace aktivních škol nebo sekce církevního školství České biskupské konference. Návrhy projektových výstupů tedy by- ly od samého počátku konzultovány také s aktéry přímé pedagogické pra-xe, čímž Česká školní inspekce získá-vala důležitou zpětnou vazbu. V jejich intencích vytvářené metody, postupy a nástroje průběžně upravovala. Mimo to Česká školní inspekce průběžně pre-zentovala výsledky svých inovačních aktivit na řadě seminářů a konferencí a také při každoročních výjezdních se-tkáních s vedoucími pracovníky škol v jednotlivých krajích. Samozřejmostí byla také řada nejrůznějších pilotáží.Desítky projektových výstupůTéměř všechny projektové výstu-py vytvořené Českou školní inspekcí v rámci projektu NIQES jsou v sou-časné době veřejně k dispozici. Jde zejména o:1) Nové informační systémy rodi-ny InspIS: Systém pro školní a domácí elek-tronické testování Testovací aplikace pro tablety a chytré mobilní telefony Systém pro práci se školními vzdělávacími programy Systém pro sběr a vyhodnoco-vání informací o vzdělávání Multifunkční webový portál pro prezentaci škol Systém pro distanční vzdělávání Jednotné kontaktní místo pro komunikaci s Českou školní in-spekcí 2) Model kvalitní školy a z něj vy-cházející kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání 3) Metody, postupy a nástroje pro hodnocení míry podpory a do-sažené úrovně ve vybraných gramotnostech Uživatelům informačních systémů rodiny InspIS je zdarma k dispozici řada metodických příruček a video-manuálů. Kromě toho Česká školní inspekce vydala důležitou a velmi ceněnou Analýzu současných systémů sledování a hodnocení kvality a efekti-vity ve vzdělávání (2013) zpracovanou akademiky zlínské univerzity pod ve- dením doc. Oldřicha Hájka, a dále pak publikaci Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy (2015) autorského týmu pražské pedagogické fakulty vedeného dr. Janou Strakovou a dr. Martinem Chválem. •••InspIS SET InspIS ŠVP InspIS DATA InspIS PORTÁL InspIS E-LEARNING InspIS SETmobile InspIS HELPDESK