2 | Úvodní slovo ústředního školního inspektora | Členové školského výboru Poslanecké sněmovny jednali na ústředí České školní inspekce Ve čtvrtek 3. září 2015 navštívilo ně-kolik členů Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Posla-necké sněmovny Parlamentu ČR pod vedením místopředsedkyně tohoto vý- boru, poslankyně Ivany Dobešové ústředí České školní inspekce. Ústřed-ní školní inspektor Tomáš Zatloukal a jeho náměstek Ondřej Andrys před-stavili členům Poslanecké sněmovny priority České školní inspekce pro školní rok 2015/2016, model tzv. kvalitní školy a z něj vycházející kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělá-vání a také informační systémy vyvinuté Českou školní inspekcí a využitelné také dalšími aktéry ve vzdělávání.Členové školského výboru následně s vedením České školní inspekce disku- tovali o nejrůznějších záležitostech před- školního, základního, středního i vyššího odborného vzdělávání, o otázkách práce pedagogů, o sdílení jednotného pohle-du na kvalitu vzdělávání nebo o nových formách metodické podpory, kterou se Česká školní inspekce snaží školám po-skytovat.Poslanci v závěru vyslovili České škol- ní inspekci uznání za zásadní pokrok při zkvalitňování hodnoticí činnosti ve školách a školských zařízeních a vyjád-řili podporu pro další směřování České školní inspekce a pro realizaci jejích no-vých úkolů. ••• Vážené kolegyně, vážení kolegové,Česká školní inspekce v těchto dnech uzavírá svůj inovační a strategický projekt s názvem Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES), jehož prostřednictvím po dobu více než čtyř let docházelo k přípra-vě nových metod, postupů a nástro-jů pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školské-ho rejstříku i pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávací soustavy jako celku. Většina projektových výstu-pů byla od samého počátku vytvá-řena tak, aby byly využitelné také přímo ze strany škol či školských zařízení. V aktuálním čísle Infor-mačního bulletinu České školní in-spekce vám tyto nové metody, postupy a nástroje v jejich konečné podobě představíme.V rámci odborné diskuze se již del-ší dobu mluví o nutnosti posílit me-todickou roli České školní inspekce. Tento trend jsme se pokusili nastoupit již od školního roku 2013/2014, kdy došlo ke změnám v taktice a orien- taci inspekční činnosti a k umenše-ní významu formálních kontrol ve prospěch hodnocení pedagogických procesů. Od té doby se Česká školní inspekce snaží metodickou podporu v rámci svého působení školám a škol-ským zařízením poskytovat a také neustále přemýšlíme, jak by to šlo dě-lat ještě efektivněji a ještě účelněji. Je však důležité si říci, co se pod pojmem metodická podpora skrývá. Česká školní inspekce metodickou podpo-ru spatřuje v poskytování objektivní zpětné vazby, v analýzách silných i slabých stránek škol a školských za-řízení, v metodických rozhovorech a rozborech hodnoticích činností s řediteli i pedagogy, v naznačování možných směrů vedoucích k průběž-nému zvyšování kvality ve vzdělá-vání a také ve sdílení nejrůznějších nástrojů a postupů, s nimiž kromě České školní inspekce mohou ve vzdě-lávání pracovat také další institu-ce. Přesně na tom je založen projekt NIQES, a proto věřím, že výstupy České školní inspekce, které byly v rámci tohoto projektu vytvořeny, budou školám, školským zařízením, zřizovatelům i dalším aktérům ve vzdělávání užitečné.Příjemné čtení a úspěšný školní rok 2015/2016 přeje FOTO | Lucie Kovaříková, ČŠI