23 Jaká je podle vašeho názoru praktická využitelnost informačních systémů ČŠI vyvinutých v rámci projektu?InspIS ŠVP - tvorba ŠVP. ČŠI průběžně zpracovává další dvě příručky obdobného charak-teru, a to pro InspIS PORTÁL a e-learning. Kromě toho ČŠI vydala spe-cifickou publikaci pro peda- gogy, pojednávající o realizaci, interpretaci a práci s výsledky testování žáků. Tato příručka by měla srozumitelnou ces-tou a na četných příkladech pomoci pedagogům pochopit problematiku ověřování vý-sledků žáků a naučit je využí-vat výstupy testování korektně, účelně a efektivně.Všechny zpracované publi-kace jsou v elektronické podo-bě zveřejňovány na webových stránkách České školní inspek-ce (www.csicr.cz) i na webu samotného projektu (www.niqes.cz). Kromě toho jsou na webu publikovány také závěrečné zprávy o přípravě, průběhu a výsledcích první i druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání. Na webových stránkách ČŠI najdete také testy s úlohami z matematiky, českého jazyka, angličtiny, němčiny a fran-couzštiny, doplněné také o úlo-hy poslechové. | red| ANKETA Mgr. Josef Slovák zástupce Asociace aktivních škol, ředitel SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Elektronické testování žáků má poměrně široké uplatně-ní a je velmi dobře využitelné jak v rámci školní výuky, tak i při zadávání domácí přípravy. Testy lze provádět ve všech roční- cích i předmětech dle potřeb školy a pedagogů, kteří získají rychlou zpětnou vazbu o úrov-ni vědomostí žáků. Výsledky slouží nejen k doplnění klasi-fikace v jednotlivých předmě-tech, ale také k průběžnému ověřování a prohlubování zna-lostí a stejně tak i k porovnává-ní výsledků všech žáků a tříd. Nespornou výhodou je také to, že testování je pro školu bez-platné. Výstupy z testování mohou sloužit jako další evaluační prvek v rámci hodnocení kvality školy. Domnívám se, že je to od ČŠI vel-mi praktický krok ke zkvalitnění výuky v celém systému českého školství.InspIS ŠVP - systém pro práci se školními vzdělávacími programy - je smysluplným a zároveň sys-témovým nápadem ČŠI, který lze hodnotit jenom kladně. Naše ško-la v minulosti velmi pracně vytvo-řila několik ŠVP pro různé obory vzdělání, které máme ve vzděláva-cí nabídce. Při tvorbě nového ŠVP bychom této možnosti jistě využili z důvodu významného usnadnění tvorby ŠVP a tím i zjednodušení práce všech pedagogů. Na rozdíl od poměrně složitého systému při testování např. u stát-ních maturit se v případě systému InspIS SET jedná o podstatně jed-nodušší a dostupnější způsob – v elektronické podobě, bez byro- kratické zátěže pro školy a s mož- ností získání kvalitní zpětné vaz- by. Škola, žák i rodiče se tak mo-hou dozvědět, jak to se znalostmi vlastně je. Vítaná je možnost jak školního, tak domácího testo-vání. Vyskytnou-li se problémy, je možné rychle odhalit, v čem spočívají. Věřím, že finální počet testových úloh bude natolik roz-sáhlý, že si budou moci vybrat i ná- Mgr. Radim Jendřejas zástupce Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, ředitel Trojského gymnázia v Praze roční učitelé, což považuji za velmi přínosné – pro učitele a jednotlivé školy, pro žáky i jejich rodiče.InspIS PORTÁL je bezpochyby vhodný doplněk k již existující řadě obdobných portálů. S ohle-dem na důvěru, jaké se ČŠI těší u mnoha rodičů, jsem určitě pro to, aby ho školy vyplnily. Nestojí to mnoho času ani úsilí. Ze strany ČŠI očekávám, že informace uve-dené školou budou průběžně ově-řovány.Pro práci se ŠVP doposud existo-val pouze jediný podpůrný systém, který pomáhal školám při tvorbě a následné administraci školních vzdělávacích programů (aby byly v souladu s RVP). Jeho pořízení je však pro mnohé školy finančně náročné, poměrně vysokou částku je navíc nezbytné vynaložit kaž-doročně na úhradu aktivačního poplatku. ČŠI vyvinutý systém InspIS ŠVP je kvalitní alternativou ke zmíněnému systému, využí-vat ho mohou školy nejen při za-vádění nových oborů, ale i nyní. Je zárukou kompatibility s poža-davky RVP a eliminuje případné nedostatky a chyby v již vytvoře-ných ŠVP.