22 | Analýza současných systémů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání V rámci projektu NIQES zpracovává Česká školní inspekce několik užitečných publikací, příruček či analýz, které by měly sloužit pedagogům a další odborné veřejnosti, ale také rodičům či přímo žákům. Některé z nich jsou již vydány a zveřejněny, na dalších se stále pracuje. Níže stručně představujeme asi nejreprezentativnější publikační výstup, kterým je obsáhlá analýza kvality a efektivity ve vzdělávání. Kvalita ve vzdělávání předsta-vuje v současné době aktuální téma s ohledem na význam, kte-rý je vzdělání připisován jak pro úspěšný život jednotlivce, tak pro zajištění konkurenceschopnosti jednotlivých zemí. Naplnění cílů spojených s vysokou kvalitou vzdělávání však není automa-tické, některým zemím se jich daří dosahovat lépe, některým hůře. Tato skutečnost stojí v po-zadí snah méně úspěšných zemí o hledání inspirace z příkladů dobré praxe světově nejúspěš-nějších vzdělávacích systémů. Poslední vývoj přitom nazna-čuje, že Česká republika není v tomto ohledu výjimkou. Právě těmito tématy se zabývá Analýza současných systémů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání, kterou v rámci rea- lizace projektu NIQES zpraco-val pro Českou školní inspekci na konci roku 2013 kolektiv autorů z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně pod vedením doc. Oldřicha Hájka. Téměř pětiset-stránková publikace detailně analyzuje řadu dílčích aspektů problematiky kvality a efekti-vity ve vzdělávání prostřednic-tvím relevantních charakteristik vzdělávacích systémů ve vybra-ných 16 zemích OECD (např. v Austrálii, Polsku, Velké Britá-nii, Spojených státech či v Ně- mecku). Předmětem analýzy jsou dále definice kvality a efek- tivity ve vzdělávání, metodi-ky sledování a hodnocení kva-lity a efektivity ve vzdělávání, přístupy ke sledování podpory a dosažené úrovně vybraných gramotností, pojetí vybraných gramotností v koncepčních do-kumentech i rámcové podmín-ky škol pro jejich rozvoj nebo vnímání problematiky kvality a efektivity hlavními skupina-mi účastníků vzdělávání, včetně definice potenciálních přínosů a rizik souvisejících s externím hodnocením kvality vzdělává-ní. Získané poznatky jsou v zá-věru publikace syntetizovány do podoby návrhu Koncepce sledo- vání a hodnocení kvality a efek-tivity vzdělávání v České repub-lice. Analýza je jedinou publikací svého druhu v České republice, a může tak velmi dobře posloužit jako fundovaný materiál pro dal-ší diskuze o kvalitě a efektivitě ve vzdělávání. Ke stažení je na webo-vých stránkách ČŠI v záložce Do-kumenty/Projektové výstupy.| Příručky pro vzdělávání k práci s inspekčními informačními systémy V roce 2014 vydala ČŠI pří-ručku InspIS SET - modul školní testování. Určena je všem pedagogům, kteří se chystají využívat anebo již vy-užívají testovací systém InspIS SET pro oblast školního testo-vání. Příručka je koncipována tak, aby pedagogickým pracov-níkům umožnila seznámit se s tímto informačním systémem do té míry, aby jej mohli využí-vat efektivně a aby v případně otázek mohli příručku použít jako rychlou pomůcku pro na-lezení odpovědí. Zároveň pub- likace poskytuje komplexní přehled o možnostech využití systému InspIS SET, je spoleh-livým vodítkem pro správné užití funkcí systému pro reali-zaci školního testování. Na webu ČŠI je dále zve-řejněna metodická příručka