18 KLÍČOVÁ AKTIVITA 4 | Národní šetření výsledků žáků v počátečním vzdělávání ROZHOVOR Pravděpodobně nejznámějším výstupem projektu NIQES je inspekční systém elektronického testování výsledků žáků, tzv. InspIS SET. Technologická stránka vývoje to-hoto systému je od počátku v kompetenci ředitele odboru ICT České školní inspekce Bc. Kamila Melichárka. | Zkušenosti s testovacím systémem jsou jednoznačně pozitivní Jaká je podstata systému InspIS SET a jaké jsou dosavadní zku-šenosti?Tento systém je univerzální testo-vací platformou, jejímž prostřed-nictvím lze provádět elektronické testování žáků, plošně nebo vý-běrově, v jakémkoliv ročníku či předmětu, na základních, střed-ních či vyšších odborných ško-lách, prostě všude, kde je třeba nějaké výsledky vzdělávání otesto-vat. Díky dvěma velkým generál-ním zkouškám jsme systém jako celek, všechny jeho funkcionality i organizaci celého procesu dosta-tečně ověřili a na základě pilotáží jsme provedli takové úpravy, aby zátěž spojená s realizací testová-ní zejména na straně škol byla co nejnižší, a naopak přidaná hod-nota celého procesu co nejvyšší. Prokázali jsme, že v takové míře a s takovými cíli lze v našem školském prostředí elektronic-ky masově a zároveň efektivně a smysluplně testovat, což mno-ho lidí předtím zpochybňovalo. Na straně škol už v tuto chvíli nej-spíš nedokážeme nalézt další po-tenciální technologické zjedno-dušení, kromě integrace našeho testovacího systému se systémy škol, což máme v plánu. Stojí také za zmínku, že na přípravě a kom-pletní realizaci jednoho testování rozměru generální zkoušky se na straně ČŠI podílí jen asi pět osob (po dobu pěti měsíců), nepočí-táme-li autory úloh a testů. Také jsme si vyzkoušeli, že elektronická forma testování je téměř rovno- cennou a mnohdy i funkčnější alternativou běžného testování v pojetí tužka/papír. Náš testo-vací systém, a to jsme také ově-řovali, si poradí s nepřeberným množstvím typů úloh a jejich součástí (audio, video), organi-zovaných v různých typech testů včetně adaptivních (skladba úloh se mění podle toho, jak si žák v testu doposud počínal) s různý-mi způsoby hodnocení (s odeč- tem za chybné odpovědi, nebo bez). Samozřejmě jistá omezení vyplývají z technických zábran, za které systém nemůže, a ne vše jde skutečně dělat plně elektro-nicky (např. výpočetní proces při užití složených zlomků).Často se objevuje také názor, že by bylo vhodné se v některých parametrech systému inspirovat i pro realizaci společné části ma-turitní zkoušky. V obecné rovině to jistě mož-né je, přestože role, cíle a do-pady ověřování výsledků žáků ze strany ČŠI jsou zcela odlišné a celkově je ten proces v porov-nání s požadavky procesu reali-zace maturitní zkoušky, zejména v oblasti zajištění bezpečnosti, mnohem méně náročný. Nicmé-ně debata o elektronizaci matu-ritní zkoušky za použití našeho systému (po nutných úpravách) se na úrovni resortu školství vede intenzivně.Testovací systém mohou použí-vat přímo školy samotné i mimo šetření organizovaná ze strany ČŠI. Ano, mluvíme o modulu škol-ního testování, který školám nabízí možnost plného kom-fortu vytváření úloh, testů, jejich realizace a automatického vyhodnocení tak, jako je tomu u našich šetření (výsledky mo-hou v systému vidět i rodiče žáků). Školy také mohou zcela svobodně využívat úlohy a testy, které vkládáme do veřejné data-banky, jež je součástí systému.