15 KLÍČOVÁ AKTIVITA 3 | Rozvoj vzdělávání pro integrovaný systém inspekčního hodnocení ČŠI klade velký důraz na vzdě-lávací akce. Jak jsou školení kon-cipována? Co je jejich hlavním obsahem a komu jsou primárně určena?Vzdělávací programy ČŠI jsou zaměřeny na seznámení s nový-mi elektronickými systémy pro školní testování, editaci ŠVP, informační platformu pro pre-zentaci a školní e-learning. Ke každému tématu nabízíme celo-denní vzdělávací program konci-povaný jako důkladné interaktiv-ní seznámení s daným systémem, a to vždy pro malý počet účastní-ků, aby mohl být přístup lektora k posluchačům co nejvíce indivi-duální. ČŠI instaluje v regionech vlastní počítačové učebny, tzv. mobilní vzdělávací centra, a také vysílá lektory přímo do škol pro celé školní týmy. Cílem je, aby se mohli zúčastnit pedagogičtí pra-covníci skutečně z každé školy od mateřské až po střední, a to ve všech regionech.Jak byste zhodnotil zájem o ško-lení ze strany pedagogické veřej-nosti? Kolik proběhlo seminářů a jaká byla účast?Celkový počet pedagogů, kteří přišli na semináře pořádané ČŠI v loňském roce, přesáhl hrani-ci pěti tisíc. K výraznému zájmu škol o vzdělávací programy ČŠI přispívá určitě i skutečnost, že svým obsahem reagují na potře-by škol – v oblasti hodnocení, v oblasti práce se ŠVP apod. Na-příklad pro mateřské školy ne-bylo zatím v problematice ŠVP podpory mnoho, a přitom tvořily své ŠVP jako první.Jak jsou se vzdělávacími akcemi ČŠI spokojeni učitelé a jak je vní-má odborná veřejnost? Vzdělávací programy ČŠI jsou je-jich účastníky hodnoceny vesměs pozitivně. Například vzdělávací semináře k systému InspIS ŠVP sami učitelé považují za skutečně první oficiální program podpo-rující práci s kurikulem. Odborná veřejnost kvituje, že aktivity ČŠI nejsou vůči školám jednorázové, ale že ČŠI nabídkou vzdělávacích programů systémově přibližuje nové nástroje, které pro potřeby hodnocení a také pro přímé vy- užití ze strany škol vytvořila. Jak ČŠI pracuje se zpětnou vazbou?Pokud jde o zpětnou vazbu, ta se týká především lektorů a samotných elektronických sys- témů. Příprava a průběžná ko-munikace s lektory o potřebách pedagogů je samozřejmostí. Elektronické systémy jsou vní- mány jako užitečné a potřeb-né, i když se často setkáváme s názorem, že například sys-tém pro elektronickou editaci ŠVP měl být školám k dispozici s vydáním prvního RVP. S tím nelze než souhlasit. Přesto ČŠI v minulosti zaznamenala vel-ké množství požadavků ze škol, které nás k vytvoření nějakého nástroje, který by školám práci se ŠVP usnadnil, vybízely. A neza-pomeňme, že s ŠVP musí podle zákona pracovat také ČŠI, které rovněž adekvátní nástroj chyběl.Nabídka vzdělávání se systémy a nástroji NIQES je variabilní. ČŠI navíc nabízí učitelům a ře-ditelům možnost proškolení pří-mo u nich ve školách…Věnovali jsme velkou pozornost výběru lektorů. Zajistit kvalit-ní lektory pro všechny regiony a pro semináře s malou kapaci- tou, aby se tito lektoři moh-li věnovat všem, nebylo vů-bec jednoduché. Ukázalo se, že osobní přístup a zohlednění potřeb konkrétních škol je to, Cílem České školní inspekce je v rámci projektu NIQES pro-školit maximální počet pedagogů a seznámit je se všemi novými elektronickými systémy. Děje se tak v rámci celo-denních interaktivních instruktáží v mobilních vzděláva-cích centrech ČŠI, jejichž činnost přibližuje Mgr. Jaroslav Faltýn, manažer vzdělávacích aktivit projektu.ROZHOVOR | Vzdělávání je základ