11 Podrobné výsledky žáků 4. a 8. ročníků ZŠ a 2. ročníku SOŠPřírodovědná gramotnost - 8. ročník ZŠI přesto, že šlo o ne zcela ob-vyklý formát testu a obsah úloh odrážel spíše mezipředmětové vazby než přísně předmětový pohled, který je pro žáky i učite-le obvyklejší, výsledky lze hod-notit jako nad očekávání dobré. Průměrná úspěšnost 59 %, 45 % žáků dosáhlo průměrné úspěš-nosti nad 60 %, největší část žáků (44 %) průměrné úspěš-nosti v pásmu 41–60 %. Výsled-ky ukazují, že šetření sledující i jiné než separované předmě-tové dovednosti jsou vhodnou cestou.Člověk a jeho svět - 4. ročník ZŠ Celková průměrná úspěšnost v testu 65 %, 72 % žáků dosáh-lo úspěšnosti nad 60 % (25 % dokonce nad 80 %). Jde tedy o jednoznačně pozitivní výsle- dek. Vyrovnané úspěšnosti jed-notlivých tematických částí (Historie 65 %, Člověk a pří-roda 63 %, Naše vlast 61 %, Náš svět 71 %) dokládají har- monické nastavení obsahu tes-tu, který neznevýhodňuje žáky některých škol s ohledem na roz- díly ve školních vzdělávacích programech.Anglický jazyk - 8. ročník ZŠ Dvě pětiny žáků dosáhly prů-měrné úspěšnosti nad 60 % a požadavky minimálního stan-dardu (které by měly splnit za rok) tedy splnily v podstatě již nyní. Žáci směřují ke zhruba stejnému, tedy uspokojivému výsledku jako jejich o rok star-ší spolužáci. Významně pozadu prozatím žáci zůstávají v úlo-hách založených na poslechu.