10 Ačkoliv se do výsledků žáků promítly jisté rozdíly mezi škol- ními vzdělávacími programy, žáci 4. i 8. ročníků ZŠ v testování obstá-li. V testovaných oblastech proká- zali úroveň, která odpovídá stavu rok před koncem prvního stup-ně, resp. druhého stupně základ-ního vzdělávání. Průměrná úspěšnost testů se pohybovala mezi 56 % a 65 %. Mi- mochodem, dvě třetiny čtvrťá-ků v oblasti RVP Člověk a jeho svět by požadavky standardu naplnily již nyní. Totéž platí o třetině žáků 8. ročníků (příro-dovědná gramotnost i jazyková gramotnost - cizí jazyk).| InspIS SET v praxi Výběrové testování poskytlo relevant-ní informace o úrovni žákůNa přelomu května a června 2014 provedla Česká školní inspekce prostřednictvím inspekčního systému elektronic-kého testování výběrové ověřování výsledků žáků na úrovni 4. a 8. ročníků základních škol a 2. ročníků středních od-borných škol. Testování bylo provedeno v systému InspIS SET, který mohou školy využívat také čistě na základě vlastního uvážení pro realizaci testování na úrovni školy.Naopak výsledky žáků 2. roč-níků SOŠ v cizím jazyce zůsta-ly za všeobecným očekáváním. Například jen zhruba polovina testovaných žáků v angličtině na-plnila požadavek minimálního standardu platného pro konec 9. ročníku ZŠ, a to po dvou letech výuky jazyka navíc. Jak dodává ústřední školní in-spektor Tomáš Zatloukal: „Uka-zuje to na neuspokojivý stav, který vyžaduje hlubší analýzu a efektivní opatření jak v indivi-duální jazykové přípravě žáků, tak v celkové podpoře segmentu střed-ního odborného školství a odbor-ného vzdělávání vůbec.“ | red| Výběrové testování žáků 4. a 8. ročníků ZŠ a 2. ročníků SOŠ ✓ Výběrové ověřování výsled-ků žáků se uskutečnilo ve dnech 19. 5. – 6. 6. 2014. ✓ Do vzorku bylo zařazeno cel-kem 384 škol, z toho 305 ZŠ (včet-ně víceletých gymnázií) a 79 SOŠ. Výběr škol byl proporcionální (podle velikosti, sídla, zřizovatele apod.). V případě SOŠ byly za-hrnuty maturitní obory i obory ukončované výučním listem. ✓ K testování se zaregistrovalo celkem 16 996 žáků v základním a 3 064 žáků ve středním vzdělá-vání. Testování se mohli zúčastnit také žáci se SVP.✓ Ve 4. ročnících ZŠ byly testo-vanými oblastmi Člověk a jeho svět, v 8. ročnících ZŠ pak příro-dovědná gramotnost a jazyková gramotnost - cizí jazyk. Pro žáky 2. ročníků SOŠ byly připraveny tes-ty z jazykové gramotnosti - cizího jazyka (obtížnost úrovně A2 dle Společného evropského referen- čního rámce pro jazyky).✓ Testované oblasti byly doplněny stručným žákovským dotazníkem (zjišťování vztahu žáka k předmě-tu, vnímání překážek pro dosaho-vání lepších výsledků, zmapová-ní četnosti využívání vybraných didaktických postupů ve výuce) i dotazníkem pro učitele.✓ Délka jednoho testu byla 60 minut. ✓ Žáci obdrželi výsledek ihned po ukončení testu. Detailní výsled-ky (na úrovni žáka) a souhrnné (na úrovni třídy/školy) byly k dis-pozici dva dny po ukončení testo-vání.✓ Výběrové ověřování výsledků žáků bylo realizováno v režimu inspekční činnosti [dle § 174 odst. 2 písm. a) školského zákona].FAKTA A ČÍSLA ILUSTRAČNÍ FOTO Gabriela Francová, ČŠI