7 další ročníky. Dílem jde o nové úlohy vytvářené podle dohodnu-tých specifikačních tabulek auto-ry, se kterými ČŠI spolupracuje, dílem o úlohy převzaté například ze souborů uvolněných úloh z mezinárodních šetření (PISA, TIMSS). Cílový stav naplnění banky je více než 12 000 testo-vých otázek, aktuálně databanka obsahuje asi 4 000 otázek (byť ne všechny již prošly akceptací a jsou veřejně dostupné školám).Budou mít učitelé metodický návod, jak pracovat s testová-ním, aby mělo co nejvyšší efekt? Všechny výstupy, které v sou-vislosti s testováním školy, žáci a rodiče dostávají, obsahují řadu instrukcí k tomu, jak výsledkům testování rozumět a jak je po- užívat. Zdůrazňují, co výsledky testování říkají a co naopak ne-říkají, případně jaké faktory je ovlivňují, a co je tedy třeba při vyvozování závěrů z výsledků zohlednit. K dispozici je ředi-telům i učitelům také metodic-ká příručka k přípravě, realizaci a vyhodnocení výsledků testová-ní, kterou připravil tým autorů z PedF UK. Ta může být užiteč-nou pomůckou každému, kdo se rozhodne sledovat výsledky vzdělávání na kterémkoliv stupni a z jakéhokoliv důvodu.Minulé výběrové šetření potvr-dilo snahu ČŠI věnovat se kromě předmětových dovedností žáků také jejich úrovni v klíčových gramotnostech. Vzniká něco také v této oblasti?Ano, v rámci projektu vzniká pro šest klíčových gramotnos-tí (čtenářskou, matematickou, přírodovědnou, informační, ja- zykovou a sociální) soubor nástrojů a metodických postu-pů k jejich využití při sledování a hodnocení podmínek, průbě-hu a dosažené úrovně. Budou sloužit jednak ČŠI k realizaci jejích úkolů, vedle toho však bude většina z nich volně do-stupná školám pro jejich běž-nou autoevaluační činnost. Tam, kde to bude možné a účel-né, budou nástroje doplněny o odkazy na konkrétní meto-dickou pomoc, kterou budou moci školy využít v případě, kdy nebudou se zjištěnou úrovní spokojeny. InspIS SET | Školní testování Základním předpokladem je registrace uživatele. Prvním regist-rovaným uživatelem každé školy je vždy její ředitel, který násled-ně může udělit přístupová oprávnění dalším pracovníkům ško-ly (nebo tyto úkony na někoho delegovat). Dále je nutné naplnit základní číselníky systému – zejména vložit informace o žácích a jejich příslušnosti do jednotlivých tříd a učebních skupin.Jednotliví uživatelé - učitelé - mají k dispozici veřejný katalog úloh a celých testů. Jedná se o dynamicky rostoucí databanku validova-ných objektů, které mohou použít pro vlastní testování, nebo které si mohou upravit, případně použít pouze některé vložené objekty (obrázky, zvukové nahrávky apod.). Učitelé samozřejmě mohou úlohy a testy v systému samostatně tvořit, a dále je také sdílet na úrovni školy (pomocí školního katalogu úloh a testů).Nyní už přichází na řadu samotné testování. Učitel volí termíny, kdy příslušní žáci obdrží informaci, že budou testováni, dále ter-mín, kdy bude test přístupný, nebo také termín, kdy budou k dis-pozici výsledky (ty mohou být zpřístupněny i zákonným zástup-cům žáků). Je možné postupovat podle metodické příručky pro učitele, která je zveřejněna na webových stránkách ČŠI. 1 3 2