6 ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI Jedním ze znaků kvalitní školy je práce s výsledky žáků. V květnu letošního roku proběhne výběrové testování. Bude pro školy povinné? A jak budou školy vybírány? Testování proběhne v 9. roční-ku ZŠ (a odpovídajících roční-cích víceletých gymnázií) a ve 3. ročníku SOŠ, a to na vzorku několika set škol. Jejich výběr bude proveden tak, aby soubor škol reprezentoval všechny školy z různých hledisek: regionálního, typu zřizovatele, velikosti apod. Pro školy, které ČŠI do vzorku zařadí, bude účast v šetření po-vinná. Školy, které zařazeny ne- budou, a přesto budou chtít získat srovnatelnou informaci o úrovni výsledků žáků, si budou moci prověřit jejich znalosti také v režimu školního testování po ukončení výběrového šetření.Které oblasti budou sledovány tentokrát? Přírodovědný přehled (fyzika, chemie, přírodopis) a společen- skovědní přehled (dějepis, vý-chova k občanství, zeměpis) pro žáky 9. ročníku ZŠ, pro žáky 3. ročníku SOŠ pouze přírodověd-ný přehled. Obsah testů bude vy-cházet z příslušných RVP. Budou testováni také žáci se spe-ciálními vzdělávacími potřebami?Žáci se SVP se testování budou moci účastnit nepovinně. O je-jich účasti rozhodne ředitel školy. Výjimkou budou žáci se slucho-vým postižením, pro které jsme testování speciálně přizpůsobili. Ti se pak testování budou účast- nit povinně.Co přinese účast na testování samotným žákům?Žáci získají zpětnou vazbu o svých vědomostech v oblas-tech, které pro ně nejspíš nejsou v 9. ročníku s ohledem na při-jímací zkoušky na SŠ prioritní, nicméně jsou právoplatnou sou-částí RVP. Totéž platí pro školy; ty nicméně budou moci navíc vyhodnotit zjištěné výsledky ve vztahu ke svým ŠVP a posoudit, nakolik jsou v realizaci svých cílů a představ úspěšné či neúspěšné.Mohou se žáci na testování nějak připravit?Z obsahového hlediska by spe-ciální příprava na test byla spíše kontraproduktivní. Co však má smysl, je technická příprava. Žáci by se měli předem seznámit s typy úloh, které se v testech rea-lizovaných ČŠI v systému InspIS SET vyskytují, a vyzkoušet si způsob ovládání testové apli-kace. Vhodnou cestou může být využití nabídky testů pro moduly školního a domácího testování, a to nezávisle na tom, z jakých předmětů. Typy úloh jsou ve všech testech stejné.ČŠI vytvořila v rámci projektu databanku úloh, kterou průběž-ně aktualizuje. Jaké úlohy jsou v ní připraveny? Databanka úloh vznikla v sou-vislosti se dvěma provedenými generálními zkouškami testová-ní v letech 2012 a 2013. Původně zahrnovala jen úlohy z předmě-tů testovaných v daných letech. Postupně jsou do ní doplňovány i úlohy z dalších předmětů a pro