5 KLÍČOVÁ AKTIVITA 1 | Vývoj integrovaného systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy Hodnocení škol a školských zařízení je klíčovým úkolem státu v rámci řízení vzdělávací soustavy. Ze zákona je hod-noticí (a také kontrolní) institucí v segmentu školství prá-vě Česká školní inspekce. Na základě předem schválených kritérií hodnotí především podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Některé konkrétní přínosy inspekce ke zvyšová-ní kvality českého školství nastíní Mgr. Petr Suchomel, Dr., manažer vývoje nových inspekčních nástrojů.ROZHOVOR | Naším cílem je kvalitní škola V čem spočívá model kvalit-ní školy, na kterém ČŠI pracuje v rámci projektu? Model kvalitní školy rozpracová-vá kritéria inspekčního hodnoce-ní podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Ta jsou až doposud schvalována s platností vždy na jeden rok. Kritéria kvality ve vzdělávání mají ale trvalejší plat-nost – z toho vyplynulo rozhod-nutí vytvořit takový soubor krité-rií, který by kvalitu ve vzdělávání postihoval v celé šíři na trvalej-ším základě. Na činnost školy nahlíží skrze sedm oblastí, v kaž- dé vyjmenovává přibližně pět kri-térií a ke každému kritériu uvádí průměrně pět indikátorů, jimiž je možné naplnění daného kritéria prokázat. V současnosti jsou pro všechny hlavní typy škol připra-veny soubory kritérií a probíhá specifikace indikátorů a doplňo-vání jejich podrobných popisů, které by měly zaručit, že si pod jednou formulací každý její uži-vatel představí totéž.V jaké fázi je národní debata o kvalitní škole?Národní debatu o kvalitní ško-le vyhlásil v říjnu 2014 ministr školství na základě přesvědčení, že na základní představě o podobě kvalitního vzdělávání by měla pa-novat širší shoda všech stěžejních aktérů ve vzdělávání. V prosinci 2014 proběhlo jednání expertní skupiny vytvářející model kvalitní školy. První návrh tohoto mode-lu byl pak začátkem února 2015 představen v prostorách MŠMT v rámci prvního diskuzního setká-ní, a to za účasti více než 110 zá-stupců široké odborné veřejnosti z České republiky i ze zahraničí.Co je hlavním cílem debaty?Hlavním cílem národní debaty je ukotvení konsenzuální před-stavy o atributech kvalitní školy a kvalitního vzdělávání. Před- stavy vyjádřené jasně pojmenova-nými a v budoucnu přezkouma-telnými kritérii, vůči nimž budou moci školy poměřovat své cíle a záměry a vyhodnocovat, pří-padně korigovat výsledky a do-pady své práce.Jak je do národní debaty o kvalit-ní škole zapojena ČŠI?Národní debatu o kvalitní ško- le vede řídicí výbor. V něm jsou zástupci MŠMT a ČŠI. Také v ex- pertním týmu má inspekce své zástupce, kteří spolu s akademic-kými odborníky na oblast vzdě-lávání a například řediteli škol vytvářejí rozhodující část pod-kladů a výstupů. Tyto materiály pak posuzuje rozšířená expertní skupina, v níž členy expertního týmu doplňují zástupci MŠMT, Národního ústavu pro vzdělává-ní (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV).Mezi hlavní projektové výstupy bude patřit tzv. Bílá kniha ČŠI do roku 2020. Mohl byste tento dokument přiblížit?Bílá kniha ČŠI 2020 vzniká jako souborný materiál popisující aktuální stav ČŠI, formulující vizi o jejím poslání a fungování v nejbližších letech a předkláda- jící variantní možnosti, jakými postupnými kroky žádoucího cílového stavu dosáhnout. Věnu-je se mimo jiného otázce posíle-ní metodické role ČŠI, zohled-ňuje vývoj nových inspekčních metodik a s nimi spojené nut-nosti dalšího vzdělávání pracov- níků ČŠI, bere v potaz nové sku-tečnosti plynoucí např. z přijaté-ho zákona o státní službě apod.