2 | Úvodní slovo ústředního školního inspektora Vážené kolegyně, vážení kolegové,dostává se Vám do rukou infor-mační bulletin České školní inspek-ce, plně zaměřený na nové nástroje vyvinuté naší institucí v rámci pro-jektu Národní systém inspekční-ho hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES). Česká školní inspekce od školního roku 2013/2014 prochází důležitými změnami spočívajícími v akcentu na zvyšování kvality inspekční čin-nosti tak, aby naše výstupy posky-tovaly nejen objektivní a relevantní zpětnou vazbu, ale také aby co nej-více napomáhaly ke zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních. Změny jsou podrobněji uvedeny v koncepčních záměrech České školní inspekce pro období 2014-2020, které jsou k dispozici na našich webových stránkách.S tímto procesem úzce souvisí náš záměr vytvářet takové metody, postupy a nástroje, které by kromě svého využití v rámci hodnocení vzdělávání prováděného Českou školní inspekcí měly sloužit také v přímé praxi konkrétních škol. V kontextu projektu NIQES jde ze-jména o vývoj některých informač-ních systémů, jako je systém pro elektronické ověřování výsledků žáků (InspIS SET), systém pro prá-ci se školními vzdělávacími pro-gramy (InspIS ŠVP) nebo webo-vá platforma pro prezentaci škol a sdílení co nejkomplexnějších in-formací pro školskou veřejnost na jednom místě (InspIS PORTÁL). Právě takové informační systémy uvádíme do provozu a nabízíme je školám (a také žákům a jejich rodi-čům) k využití. Některé z nich jsou již dostatečně známy, vyzkoušeny a ze strany škol také úspěšně vy- užívány (např. zmiňovaná testova-cí aplikace), s jinými školy právě seznamujeme (např. systém pro tvorbu, administraci a komplexní správu školních vzdělávacích pro-gramů). Pro práci se všemi těmito systémy, jejichž využívání je zcela zdarma, nabízíme pedagogům také účast na vzdělávacích programech, aby se uživatelé těchto systémů mohli důsledně seznámit se všemi jejich funkcionalitami a aby efekt z jejich využívání byl co největší.Dalším důležitým příspěvkem České školní inspekce k podpoře zvyšování kvality vzdělávání je vý-voj testových úloh zaměřených na různé stupně vzdělávání, na různé předměty i gramotnosti a konstruo- vaných s cílem podpořit formativ-ní aspekt vzdělávání. Tyto úlohy postupně umisťujeme do databan-ky úloh, která je součástí testovací-ho systému a do níž mohou školy bez omezení vstupovat a jednotlivé úlohy nebo celé sady těchto úloh využívat pro průběžné hodnocení svých žáků nebo i vlastní hodnoce-ní. To lze provádět prostřednictvím systému InspIS SET kdykoliv bě-hem roku, v kterémkoliv ročníku nebo předmětu, zcela podle potřeb konkrétní školy a podle rozhodnutí ředitele nebo jednotlivých pedago-gů. Testovací systém je navíc vyba-ven modulem pro tvorbu testových úloh, učitelé tedy mohou tvořit i úlohy vlastní a nabízet je k vy- užití dalším uživatelům, ať už na úrovni školy, nebo je mohou sdílet i s ostatními školami.Další podstatnou oblastí je pro-ces úpravy kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, která budou v průbě-hu druhého pololetí školního roku 2014/2015 podrobena diskuzi v rámci národní debaty o kvalitní škole. Kritéria, podle nichž bude Česká školní inspekce při hodno-cení postupovat, pak nabídneme rovněž k využití školám v rám-ci jejich pravidelně prováděné-ho vlastního hodnocení; mohou sloužit také zřizovatelům, kteří hrají ve struktuře řízení vzdělává-ní v České republice důležitou roli. V propojování externího a vlast-ního hodnocení školy vidíme další formu metodické podpory, kte-rou se snaží Česká školní inspekce všem aktérům počátečního vzdělá-vání poskytovat.Smyslem tohoto bulletinu není podrobná prezentace jednotlivých metod, postupů či nástrojů vy-víjených Českou školní inspekcí v rámci projektu NIQES, ale spíše snaha ukázat v různých kontextech na jejich využitelnost a nabídnout školám, aby se s nimi mohly sezná-mit.Přeji vám hodně zdraví, energie a osobních i pracovních úspěchů.