V prosinci 2011 proběhla na 104 školách pilotní zkouška testování žáků 5. a 9. tříd. První celoplošná generální zkouška ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol proběhne v termínu 21. 5. – 8. 6. 2012. Jaké budou základní rozdíly oproti pilotnímu ověřování? Především dojde k výraznému nárůstu testovaných škol. V prosinci 2011 se testovalo na 104 školách, letos půjde o cca 4200 škol. Celý systém,logistický model, náplň testových úloh, dozná změn.Jedním z důležitých hledisek při návrhu systému a souvisejících procesů ale nadále zůstává snaha o co nejmenší a nejcitlivější omezení provozu školy během realizace testování. To vše při zachování co největší volnosti procesů, ve kterých velmi různorodé školy budou moci zohlednit svá speci ika. Jak to tedy bude s technologickými prvky systému a logistickým modelem konkrétně? • Nadále bude využita technologie tlustého klienta testovací aplikace, vznikne také jeho mutace pro operační systémy Linux. První verze bude k distri- buci uvolněna od poloviny února 2012. Tuto aplikaci si budou školy samostatně instalovat za vzdálené podpory dodavatele a ČŠI. Protože i po tomto datu bude nadále probíhat vývoj dalších funkčností souvisejících s modelem provedení celoplošné generální zkoušky, bude aplikace vybavena modulem automatického autoupdate. Tento modul po spuštění aplikace zjišťuje dostupnost nové verze v centrál- ním úložišti. Pokud existuje nová verze Připravte se na první celoplošnou zkoušku testování aplikace, je stažena a na PC, kde byla aplikace spuštěna, se tato automaticky přeinstaluje. Tím je pro školy zajištěna bezúdržbovost. • Přibude nová administrační aplikace v podobě tenkého klienta – webového portálu – dostupného pro školy a administrátory systému. Funkčnosti pro školy umožní vkládání dat o žácích účastnících se celoplošných zkoušek. Školám zde budou k dispozici i základní data o provedení instalace v dané škole vycházející z komunikace klientských aplikací instalovaných ve školách s centrální částí systému. V průběhu a po ukončení testování zde budou k dispozici on-line data o probíhajících procesech a následně pak samotné výsledky žáků a škol. • Centrální systém bude doplněn o modul katalogu úloh, který umožní generování testů dle šablonové de inice obsahu nad rozsáhlým úložištěm úloh. De inice šablonou a automatické generování zajistí vznik vzájemně různých variant testů. • Testovací aplikace projde drobnými změnami designu a bude zjednodušeno její administrační rozhraní pro správu testových dávek. • Pro optimalizaci internetové komunikace bude snížena velikost testových dávek pro školu změnou jejich vnitřní struktury. V kombinaci s novými funkčnostmi klientské aplikace umožní masivnější využití multimediál- ního obsahu, mimo obrázků k úlohám tak bude možné využít i video nebo audio soubory např. pro poslechové úlohy testů z cizího jazyka. • Pro dokončení testů školou se předpokládá období tří týdnů. V tomto období budou k dispozici testové sady v dostatečném množství variant. Podle výsledků rychlého šetření zaměřeného na vybavení škol počítači vyplývá, že nejhůře vybavené školy rozloží test z jednoho předmětu na maximálně 10 skupin (při účasti žáků 5. i 9. ročníku). Při předpokladu celodenního zatížení učeben školy při realizaci kompletního testování (uvažovány denně 4 testy završené na konci 6. vyučovací hodiny – délka testu 60 minut u cizích jazyků, resp. 45 minut u matematiky a češtiny) budou potřebovat 7 a půl dne. To je ale extrémní příklad nejhůře vybavených škol (podle šetření se jedná o zhruba 1 %). U většiny škol je při maximálním zatížení počítačových učeben možné dokončit kompletní testování již po 3 dnech. Protože maximální využití počítačových učeben může výrazně omezit výuku dalších INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ