10 | Aktuální tematické zprávy České školní inspekce Česká školní inspekce vydala na podzim 2015 celkem osm tematických zpráv. Ty poskytují souhrnné informace získané z inspekční činnosti v určitém tematickém okruhu a tyto informace analyzují.TZ - Vzdělávání dětí a žáků s odliš-ným mateřským jazykem Hlavním cílem tematicky oriento-vané inspekční činnosti bylo zjistit, kolik dětí a žáků s odlišným mateř-ským jazykem se ve vzdělávacím systému skutečně nachází, vzhledem k tomu, že oiciálně se vykazují pou-ze děti a žáci cizinci, což není totožná kategorie. Kromě toho byla monito-rována podpora těchto dětí a žáků, a to jak z hlediska podpory jazykové, tak podpory inanční nebo podpo-ry formou různých opatření ve výu-ce. Příprava inspekční činnosti byla provedena ve spolupráci s obecně prospěšnou společností META, která se problematice příležitostí mladých migrantů a otázkám života cizinců na území České republiky dlouhodobě věnuje.TZ - Poskytování školských služeb a vzdělávání v domovech mládeže Začátkem října zveřejnila Čes-ká školní inspekce tematickou zprá-vu k problematice domovů mládeže. V rámci inspekčního zjišťování se za-měřila např. na počty ubytovaných, for-my podpory, zájmovou činnost, karié-rové poradenství, prevenci rizikového chování žáků a studentů apod. TZ – Kontrola průběhu maturitní zkoušky v jarním a podzimním zku-šebním období 2015 Další oblastí, kterou Česká školní inspekce pravidelně monitoruje, jsou průběh a podmínky konání maturitní zkoušky. V rámci inspekční činnos-ti se letos u maturit jak v jarním, tak i v podzimním zkušebním termínu kontrolovalo dodržování právních předpisů. Inspektoři se také zaměřili na povinnosti ředitele školy při zajiš-tění maturitní zkoušky, na kontrolu personálního zajištění jejího průběhu a na dodržování dalších podmínek ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou. TZ – Zpráva z kontroly závěrečné zkoušky podle jednotného zadání Školní rok 2014/2015 byl prvním rokem, kdy střední školy s obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem (obory kategorie H, E) povinně realizovaly závěrečnou zkoušku podle jednotného zadání. Přestože ověřování tohoto způsobu zadávání závěrečné zkoušky je v pi-lotním režimu prováděno již deset let, situace povinné realizace jednot-ného zadání byla pro školy nová. S cí-lem poskytnout relevantní informace o realizaci závěrečné zkoušky pod-le jednotného zadání provedla Čes-ká školní inspekce během května a června 2015 monitoring a kontrolu její organizace a průběhu.TZ - Žáci vzdělávaní v jednotlivých vzdělávacích programech základní-ho vzdělávání V souladu s plněním Akčního plánu opatření pro výkon rozsud- ku D. H. a ostatní proti ČR z roku 2011 i v návaznosti na požadavky Evropské komise bylo na přelomu letošního září a října provedeno inspekční elek-tronické zjišťování zaměřené na iden-tiikaci počtu romských žáků vzdělá-vaných dle jednotlivých vzdělávacích programů základního vzdělávání a na získání dílčích kontextových údajů.TZ - Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postiže-ním ve školním roce 2014/2015 V říjnu 2015 provedla Česká školní inspekce ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání, v souvislos-ti s plněním Akčního plánu opatření pro výkon rozsudku D. H. a ostat-ní proti ČR, inspekční elektronické zjišťování zaměřené na problematiku péče poskytované klientům s lehkým mentálním postižením ze strany škol-ských poradenských zařízeních. TZ - Kontrola ve školských pora-denských zařízeních zaměřená na udělování odborných posudků pro přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky ve škol-ním roce 2014/2015 Předmětem inspekční činnosti bylo získání informací o udělování odbor-ných posudků žákům se zdravotním postižením nebo zdravotním znevý-hodněním pro přiznání uzpůsobe-ní podmínek pro konání maturitní zkoušky ve školním roce 2014/2015 za podmínek odpovídajících jejich vzdělávacím potřebám. Šetření se tý-kalo výhradně odborných posudků SPUO-1, které jsou přiznávány žá-kům se speciickými poruchami učení 1. stupně.TZ - Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách Cílem šetření, které bylo realizová-no ve spolupráci s Ústavem výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fa-kulty UK, bylo posouzení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání žáků ve školách nacházejících se ve vylou-čených lokalitách a porovnání těchto zjištění se zjištěními ze srovnávacích škol.Všechny tematické zprávy Čes-ké školní inspekce jsou dostupné na webových stránkách České školní in-spekce v záložce Dokumenty/Tema-tické zprávy. •••