225/250 Příklad 6.3 Souhrnné výsledky školy Z prvního grafu v příkladu 6.3 vidíme, že průměrná úspěšnost žáků školy je velmi dobrá (se znalostí toho, že se jedná o základní školu) a patří k třetině nejlepších škol v České republice i při započítání víceletých gymnázií. V grafu ani ve zprávě pro školu nebyla záměrně uvedena průměrná hodnota úspěšnosti školy ani přesná hodnota percentilu. Důvod je v tom, že školy, ale i ti, kdo tyto výsledky školy externě čtou, mají tendenci těmto hodnotám přisuzovat velký význam s absencí vědomí toho, že se jedná o poměrně nepřesný údaj o kvalitě výsledků vzdělávání školy a že tento nepřesný, ale přesně se tvářící údaj, velmi závisí na mimořádně dobrých či mimořádně špatných výsledcích některých žáků. Čím je škola menší, tím má výsledek jedince větší vliv na školní průměr a ještě větší vliv na percentilové umístění, neboť z prvního grafu je vidět, že v pásmu od 50 do 70 % průměrné úspěšnosti se pohybuje přibližně 70 % škol.