220/250 bylo třeba prokazovat ji maticí mnoha dílčích, pro veřejnost leckdy ne zcela srozumitelných údajů. Na druhou stranu rizikem je tlak na „nálepkování“ škol, které by v důsledku vedlo k rozevírání nůžek mezi dobrými a špatnými školami. Významným formativním prvkem v celém modelu kritérií a indikátorů jsou příkladové popisy stavu, který v rámci jednotlivých kritérií odpovídá jednotlivým čtyřem uvedeným stupňům. Díky nim soubor kritérií nejen vymezuje rozsah „kontrolovaných“ znaků, ale současně ukazuje, jaká by škola mohla nebo měla být. Následující příklad uvádí popis k nejlepší úrovni naplnění kritéria z oblasti : Příklad 5.4 Kvalitní škola – posuzovací škály Příklad kritéria 2.2 • Vedení školy pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy včetně vlastního řízení školy (reflexe a autoevaluace) a přijímá účelná opatření. ‒ Rozhodně ano Systém autoevaluace školy je promyšlený a stabilizovaný. Vedení školy sleduje účelnost a efektivitu autoevaluačních procesů (metaevaluace). Usiluje o minimální zatížení školy. Dokáže pojmenovat opatření, která vedla postupně ke zkvalitňování autoevaluačních procesů. Současně umí doložit, jaká opatření byla na základě autoevaluace zavedena, a umí doložit sledování účelnosti jejich zavedení. Jak bylo již uvedeno, za jeden z nejdůležitějších cílů projektu lze považovat odhodlání poskytnout školám navazující metodickou podporu v oblastech, v nichž nejsou ony (nebo externí hodnoticí subjekt) doposud spokojeny. Kromě možnosti vyhledávat inspiraci v databázi příkladů dobré praxe může mít taková podpora formu cíleného odkazu na informační zdroje, případně na konkrétní vzdělávací aktivity pro ředitele či učitele školy. Příklad 5.5 Kvalitní škola – posuzovací škály Příklad kritéria 2.2 – metodická podpora • Vedení školy pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy včetně vlastního řízení školy (reflexe a autoevaluace) a přijímá účelná opatření. Školám je možné doporučit tzv. metaevaluační kritéria, která byla vytvořena v projektu Cesta ke kvalitě.97 Mohou být pro školu vodítkem v naplnění kvality v daném kritériu. Současně mohou být vodítkem i pro inspektory při posuzování v daném kritériu. Kompletní informace, nástroje a metodické postupy budou po jejich dokončení zveřejněny na internetových stránkách ČŠI. 97 Kritéria projektu Cesta ke kvalitě jsou k dispozici na: http://www.nuv.cz/ae/kriteria-hodnoceni-planu-procesu-a-zpravy-o-vlastnim?highlightWords=krit%C3%A9ria+hodnocen%C3%AD. Uceleně pak v publikaci Chvál, M., Michek, S., & Mechlová, E. (Eds.). (2012). Praha: NÚV. Dostupné na http://www.nuv.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu