219/250 Příklad 5.1 Kvalitní škola – kritéria Pedagogické řízení školy • Vedení školy respektuje při řízení školy všechny relevantní právní předpisy a účinně prosazuje jejich uplatňování ve všech činnostech realizovaných školou. • Vedení školy pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy včetně vlastního řízení školy (reflexe a autoevaluace) a přijímá účelná opatření. Kritéria vymezují rozsah dané oblasti, nejsou však stále ještě konkrétně sledovatelnými a objektivně doložitelnými znaky – těmi jsou až indikátory (průměrně pět ke každému kritériu). Příklad dvou indikátorů ke kritériu z oblasti : Příklad 5.2 Kvalitní škola – indikátory Pedagogické řízení školy • Vedení školy respektuje při řízení školy všechny relevantní právní předpisy a účinně prosazuje jejich uplatňování ve všech realizovaných činnostech. ‒ Vedení si prokazatelně udržuje přehled o množině všech relevantních právních předpisů, přiměřenou formou s nimi seznamuje učitele a další pracovníky školy. ‒ Vedení identifikuje možná rizika ve vztahu k právním předpisům a přijímá vhodná preventivní opatření. Na úrovni indikátorů jde již o konkrétní znaky, které je možné v činnosti školy nebo výuce hledat, dokládat a hodnotit. Hodnocení míry naplnění daného indikátoru je v některých případech možné objektivizovaně, v některých případech kvantifikace není možná nebo žádoucí – v takovém případě má indikátor především signální roli: ukazuje na důležitý znak, který je třeba v práci školy zohledňovat a usilovat o něj. Pro hodnocení míry dosažení stupně kvality je zvolena úroveň kritérií – na základě zjištění k jednotlivým indikátorům je každé kritérium hodnoceno stupněm odvislým na odpovědi na otázku Zjištění ze škol s nejvyšším hodnocením budou základem databáze příkladů dobré praxe, v níž budou školy moci vyhledávat možné způsoby realizace indikátorů v případě nespokojenosti (interní nebo externí) se zjištěnou úrovní. Příklad 5.3 Kvalitní škola – posuzovací škály Obecný přístup • Může být škola v daném kritériu prezentována jako příklad dobré praxe? ‒ Rozhodně ano, spíše ano ‒ Spíše ne, rozhodně ne • Sofistikovaná agregace, kategorie škol Pro statistické účely dojde v budoucnu k nastavení takových sofistikovaných agregačních pravidel, která umožní posoudit a vyjádřit kvalitu celé školy jako instituce. Výhodou takové agregace na jedné straně bude možnost daná školám, aby prezentovaly svoji kvalitu, aniž by