214/250 dlouhodobé sledování vybraných klíčových parametrů vzdělávacích výsledků, stejně jako například vazbu k mezinárodním šetřením. Sledování a hodnocení výsledků na úrovni školy. Na úrovni školy lze získat informaci jednak díky účasti školy v certifikovaných testováních (o ní ale nerozhoduje sama škola), jednak realizací školního testování. Výhodou je možnost získat rychle a cíleně informaci od všech žáků zahrnutých ročníků ve vybraných předmětech, v případě opakovaných šetření i možnost sledování časové řady výsledků a analýzy jejího průběhu. Oproti centrální analýze dat z testování je ve vyhodnocení školního testování možné zohlednit celou řadu faktorů a informací, které pro analýzu na národní úrovni zůstávají nedostupné. Na druhou stranu vzhledem k vyhodnocení testování pouze v rámci školy jsou jen velmi omezené možnosti porovnání výsledků s žáky (školami) mimo testované školy. To sice obvykle není cílem evaluačních aktivit (zejména ne tehdy, je-li primárním cílem formativní hodnocení využitelné pro individuální rozvoj každého jednotlivého žáka), na druhou stranu může být taková, byť přibližná informace vodítkem pro hodnocení dosažených výsledků – potvrzuje to zájem ředitelů, učitelů i rodičů po každém proběhlém certifikovaném testování. Bude-li škola usilovat primárně o porovnání svých výsledků s národním průměrem, doporučujeme využívat identické testy, jaké byly využity v certifikovaném šetření. Sledování a hodnocení výsledků na úrovni Jak ve vyhodnocení certifikovaných testování, tak v režimu školního testování jsou ve výsledcích rozlišeny výsledky jednotlivých tříd. Zatímco ale výsledkové sestavy certifikovaného testování zatím neuvádějí (a vyhodnocení ani nijak nezohledňuje) specifické faktory odlišující podmínky vzdělávání v jednotlivých třídách, ředitel a učitelé mají jako jediní dostatek vědomostí o tom, co všechno mohlo dosažené výsledky ovlivnit (například míra účasti žáků se SVP, kvalifikovanost učitele, případně dlouhodobá absence učitele, rozdíly v tematickém členění učiva v jednotlivých třídách apod.). Jejich analýza tak může cíleně a objektivněji než centrální vyhodnocení posoudit hodnotu agregovaných výsledků za třídu a díky tomu vyslovovat konkrétní, argumenty podepřené závěry o vztahu výuky a dosažených výsledků a v jejich důsledku formulovat návrhy opatření pro další směrování výuky. Sledování a hodnocení výsledků na úrovni žáka. Nejhodnotnějším využitím výsledků testování s využitím systému InspIS SET je posouzení individuálního výsledku žáka, typicky rozborem výsledku s jeho učitelem, případně i s rodičem. Vychází to z faktu, že učitel nejlépe zná vzdělávací historii žáka, jeho individuální předpoklady a možnosti a obvyklé postupy řešení úkolů (nebo nejčastější chyby). Na úrovni jednotlivých úloh je pak možné hledat a pojmenovávat silné a slabé stránky výkonu žáka, odhalovat příčiny neúspěchu v nesprávně vyřešených úlohách a formulovat možné cesty k jejich odstranění a nápravě. Zatímco v režimu certifikovaného testování řeší obvykle všichni žáci stejné úlohy, v režimu školního testování může učitel na základě vlastního rozhodnutí sestavit žákovi test „na míru“ tak, aby co nejlépe odhalil či ověřil míru osvojení testovaného učiva žákem. 5.2.3 Využitelnost jednotlivých modulů ve výuce Jednotlivé moduly systému InspIS SET mohou mít řadu různých uplatnění ve výuce v závislosti na tom, jak podrobně se učitel může a chce přípravě testování a interpretaci jeho výsledků věnovat. Certifikované O termínu a obsahu certifikovaného testování rozhoduje ČŠI – z toho plyne, že učitel si jej nemůže naplánovat tak, aby například navazovalo na ukončení některého významného tematického celku, ani přizpůsobit jeho obsah rozsahu zahrnutí jednotlivých