194/250 Standard 5.6 Měla by být učiněna přiměřená opatření, která zaručí důvěryhodnost skóre, včetně eliminace příležitostí k podvádění při testování. Komentář: V rozsáhlých programech testování, kde mohou mít výsledky testu závažné důsledky, by měla být učiněna taková opatření, která zaručí důvěryhodnost skóre. Je-li to vhodné a uskutečnitelné, mezi taková opatření mohou patřit např. dohodnuté požadavky na identifikaci testovaných osob, sestavení zasedacího pořádku, přiřazení testovaných osob na určitá sedadla, zajištění odpovídajícího prostoru mezi sedadly a provádění dohledu v průběhu testování. Autoři testu by měli navrhovat testové materiály a postupy testování tak, aby minimalizovali možnost podvádění. Administrátoři testu by měli zaznamenat a podat zprávu o jakýchkoli výjimečných událostech při testování. Změna v datu nebo hodině testování v místních podmínkách může poskytnout příležitost pro podvádění. Obecně vzato by měla být učiněna taková opatření, aby možnost narušení bezpečnosti testu byla snížena na minimum. Jednou z cest k eliminaci příležitostí k opisování je i zadávání několika variant testu nebo minimálně dvou forem, zpravidla označovaných jako A a B tak, aby žáci sedící vedle sebe řešili odlišné varianty testu. Nebo jsou odlišné varianty testu zadávány v jiných termínech testování. Požadavek srovnatelnosti forem testu ale nese další zvýšené nároky na přípravu testů jak z hlediska obsahové specifikace (viz podkapitola 4.1), tak z hlediska skladby úloh podle obtížnosti a citlivosti (viz podkapitola 4.5). Pro kvalitu testování je nezbytné utajení testových materiálů před testováním. V případě uvažování o budoucím použití týchž testů či úloh je potřeba zajištění jejich utajení i po testování. Je na zodpovědnosti realizátora testování, aby učinil taková logisticko-organizační opatření, která utajení zajistí. Více o variantách nároků na utajení a zodpovědnosti různých aktérů v projektu testování je uvedeno v oddílu 3.1.2. 4.8 Forma prezentace výsledků (skóre, T-skóre, úspěšnost, percentil, slovní komentář), výhody, nevýhody a rizika jednotlivých forem vyjádření výsledků testu V této podkapitole jsou představeny používané způsoby prezentace výsledků testování žákovi prostřednictvím dosažených bodů či procentuálně vyjádřené úspěšnosti v celém testu. Jsou zde uvedeny i statistické postupy pro porovnání výsledků žáka s ostatními testovanými žáky pomocí percentilového pořadí či jiné standardizované stupnice, která toto porovnání umožňuje, pokud je dobře definována skupina žáků, se kterými je výsledek našeho žáka porovnáván. Pro jednoznačnost sdělení uvádíme i matematické vzorce a postupy. Další možnosti prezentace výsledků žákovi se opírají o možnosti kategorizace interpretačních sdělení podle celkových výsledků. Dobrou zpětnovazební funkci plní zejména ukázka jednotlivých úloh, jak je řešil náš žák a ostatní žáci ve třídě, škole, všichni testovaní. Všechny tyto možnosti diskutujeme z hlediska jejich předností a limitů a rizik. Voleny jsou ukázky z testování NIQES 2013, z testu matematika pro 9. ročník. Podkapitola se zaměřuje na prezentaci výsledků jednotlivých žáků. Způsoby agregace výsledků a prezentace pro další cílové skupiny na úrovni školy a vzdělávacího systému jsou uvedeny v kapitole 6.