179/250 Příklad 4.58 Analýza distraktorů, úloha č. 16 V analyzovaném testu nebyly jednoznačně chybné úlohy, proto nelze konkrétní chyby na příkladech demonstrovat. Analýza distraktorů nás může upozornit na celou řadu chyb, které mohly zůstat přehlédnuty, např.: • Chyba v klíči pro vyhodnocení: diskriminace vychází pozitivně u varianty odpovědi, která byla kódována jako chybná. • Chyba obsahová: např. uvažovaná správná odpověď není jednoznačně správná a za určitých okolností je přípustné správné řešení i pro jeden distraktor. V tomto případě bude diskriminace daného distraktoru buď kolem 0, nebo i kladná a diskriminace u správné odpovědi bude výrazně nižší, než by odpovídalo dosažené atraktivitě. • Úloha chyták: atraktivita správné odpovědi bude nižší než jednoho z uvažovaných distraktorů a navíc u daného distraktoru nebude diskriminace dosahovat takových záporných hodnot, jak by odpovídalo, případně bude diskriminace kolem 0, nebo dokonce kladná. 4.5.4 Parametry úloh podle Item Response Theory (IRT) Při výkladu obtížnosti a citlivosti úloh podle klasické teorie testů se ukázalo, že přiřazovat hodnoty určitých koeficientů úloze bez ohledu na vzorek testovaných žáků je v zásadě nemožné. Činilo se tak za předpokladu, že zjištěné vlastnosti úloh na určitém vzorku žáků platí pro populaci, kterou vzorek žáků zastupuje. Teorie testování Item Response Theory neboli teorie odpovědi na položku tuto obtíž překlenuje tím, že každá úloha je charakterizována vztahem závislosti mezi pravděpodobností úspěchu žáka v úloze a schopností testovaného žáka. K této nabídky odpovědi úloha č. 16 atraktivita (%) diskriminace 1/5 (%) 21 krát A 1,37 –3,22 20 krát B 4,9 –4,37 11 krát C 21,51 –26,21 10 krát D 72,22 45,06