176/250 4.5.3 Analýza distraktorů Distraktory jsou nabízené odpovědi u uzavřených úloh, které jsou chybné. Podobně je možné nahlížet i na často se vyskytující odpovědi u úloh otevřených. V následujících příkladech se soustředíme na úlohy s výběrem odpovědi ze 4 variant, kde právě jedna odpověď je správná. Jedná se tedy o úlohy, které obsahují vždy 3 distraktory. Analýza distraktorů je obdobná jako výše uvedená analýza úloh. Sledováno je, kolik procent žáků daný distraktor volilo (atraktivita) a zda ho volili spíše lepší, či slabší žáci podle celkového výsledku v testu (diskriminace). Pro atraktivitu i diskriminaci platí podobné vlastnosti včetně několika variant stanovení, podobně jako u výše uvedených úspěšností. V následujících příkladech z NIQES je atraktivita určena z odpovědí žáků, kteří na danou úlohu dosáhli (ekvivalent korigované úspěšnosti), a diskriminace jako rozdíl úspěšností v dané úloze pro 1/5 žáků s nejlepšími a nejslabšími výsledky v celém testu (ekvivalent ULI 1/5). Když jsou do analýzy distraktorů zahrnuty i správné odpovědi, tak u nich uvedená atraktivita a diskriminace odpovídají úspěšnosti v dané úloze a její citlivosti. Takto realizovaná analýza distraktorů tedy ve zjednodušené formě prezentuje základní vlastnosti celé úlohy. Pro porovnání uvádíme analýzu distraktorů 4 úloh. První dvě úlohy (příklady 4.55 a 4.56) se liší tím, že první z nich charakterizuje úlohu relativně jednoduchou, druhá obtížnější. U obou úloh jsou distraktory přibližně podobně atraktivní s velmi slušnou diskriminací. Z těchto úhlů pohledu se tedy jedná o velmi kvalitní úlohy. Příklad 4.55 Analýza distraktorů, úloha č. 7 nabídky odpovědi úloha č. 7 atraktivita (%) diskriminace 1/5 (%) 450 608 A 7,15 –17,91 405 068 B 7,81 –15,46 45 068 C 78,75 49,48 40 568 D 6,29 –11,98