175/250 Závislost koeficientů citlivosti na homogenitě testovaného vzorku žáků To, že obtížnost úlohy je závislá na schopnostech testovaných žáků, je zřejmé. S citlivostí je to obdobné, zde ale nehraje klíčovou úlohu průměrná úroveň dovednosti vzorku žáků, ale variabilita testovaných dovedností. Čím více se budou testovaní žáci mezi sebou lišit v testovaných dovednostech, tím budou koeficienty citlivosti úloh vyšší. To názorně ukazuje graf v příkladu 4.54, kde vzorek žáků z 8letých gymnázií byl z hlediska testovaných dovedností homogennější než všichni testovaní žáci v ČR v odpovídajícím ročníku školy. U některých úloh, zejména těch obtížnějších, vychází citlivost úlohy u žáků z 8letých gymnázií vyšší než u žáků ZŠ. To je z toho důvodu, že právě obtížnější úlohy lépe rozlišovaly mezi žáky 8letých gymnázií (žáci těchto škol se v řešení těchto úloh mezi sebou více lišili) a žáci ze ZŠ si s těmito úlohami většinově „nevěděli rady“. Příklad 4.54 Závislost koeficientů citlivosti na homogenitě vzorku testovaných žáků 0 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 U1 U3 U5 U7 U9 U11 U13 U15 U17 U19 U21 U23 číslo úlohy Hodnoty koeficientu RIT, ČJ -var A, devítky 2007 RIT všichni (8,41)RIT ZŠ (8,11) Z uvedeného vyplývá, že je možné porovnávat citlivost úloh v rámci jednoho testu, neboť tyto úlohy řešil stejný vzorek žáků. Pro porovnání citlivosti úloh z různých testů, které řešily různé vzorky žáků, je to již obtížnější. Na závěr je možné ke koeficientům citlivosti uvést následující doporučení: Je vhodné získat expertní „cit“ pro jeden vybraný koeficient citlivosti při posuzování úloh, a to v závislosti na obtížnosti úlohy a vzorku testovaných žáků. Je dobré rozumět i ostatním koeficientům citlivosti proto, aby mohlo docházet k výměnám zkušeností a expertních pohledů s kolegy, kteří se tvorbou testů zabývají. V závorce jsou uvedeny hodnoty směrodatné odchylky hrubého skóre v jednotlivých skupinách. Nižší hodnota znamená vyšší homogenitu skupiny z hlediska ověřovaných znalostí a dovedností.