162/250 Analytický přístup k hodnocení Analytické škály posuzují také několik aspektů či komponent výkonu, navíc však deskriptory seskupují do skupin tvořících jakousi miniškálu pro každý z těchto aspektů (tyto aspekty by měly být odrazem nebo součástí ověřované dovednosti). Testovaní získávají body v každé z těchto menších škál a výsledné skóre je obvykle součtem (někdy průměrem) dílčích skóre. Je však na poskytovatelích zkoušek, aby rozhodli o tom, jakou váhu bude mít každý posuzovaný aspekt ve výsledném skóre. Jako příklad jsou zvolena kritéria pro hodnocení písemné práce u maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Hodnocení podle kritérií uvedených v příkladu 4.46 probíhá tak, že hodnotitel posuzuje text pro každou z komponent (oddíly 1A–3B) odděleně a přiděluje dílčí body. Výsledné skóre je v případě písemné práce v maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury dáno jako součet dílčích skóre ze všech posuzovaných oddílů. Například v oddílu 2 se hodnotí funkční užití jazykových prostředků s ohledem na jazykovou normu (A – pravopis a tvarosloví, B – lexikum). Hodnotitel se tedy např. rozhoduje, zda za oddíl 2A přidělí posuzované práci 0, 1, 2, 3, 4 nebo 5 bodů. Stejně postupuje v každém zbylém oddílu a dílčí body na závěr sečte do jednoho výsledného skóre. Příklad 4.46 Ukázka analytické hodnoticí škály používané pro hodnocení písemné práce u maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury Podrobnější popis kritérií je v Metodickém materiálu pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. 0 1 2 3 4 5 1A Text se nevztahuje k zadanému tématu. Text se od zadaného tématu podstatně odklání a/nebo je téma zpracováno povrchně. Text se od zadaného tématu v některých pasážích odklání a/nebo jsou některé textové pasáže povrchní. Text v zásadě odpovídá zadanému tématu a zároveň je téma zpracováno v zásadě funkčně. Text odpovídá zadanému tématu a zároveň je téma zpracováno funkčně. Text plně odpovídá zadanému tématu a zároveň je téma zpracováno plně funkčně. 1B Text prokazatelně nevykazuje charakteristiky zadaného útvaru a reaguje na jiné vymezení komunikační situace. Text vykazuje značné nedostatky vzhledem k zadané komunikační situaci a zadanému útvaru. Text vykazuje nedostatky vzhledem k zadané komunikační situaci a zadanému útvaru. Text v zásadě odpovídá zadané komunikační situaci a zadanému útvaru. Text odpovídá zadané komunikační situaci a zadanému útvaru. Text plně odpovídá zadané komunikační situaci a zadanému útvaru. 2A Pravopisné a tvaroslovné chyby se vyskytují ve vysoké míře (10 a více chyb)1. Chyby mají zásadní vliv na čtenářský komfort adresáta. Pravopisné a tvaroslovné chyby se vyskytují ve větší míře (8–9 chyb). Chyby mají vliv na čtenářský komfort adresáta. Pravopisné a tvaroslovné chyby se vyskytují často (6–7 chyb). Některé chyby mají vliv na čtenářský komfort adresáta. Pravopisné a tvaroslovné chyby se objevují místy (4–5 chyb). Chyby v zásadě nemají vliv na čtenářský komfort adresáta. Pravopisné a tvaroslovné chyby se objevují jen ojediněle (2–3 chyby). Chyby nemají vliv na čtenářský komfort adresáta. Pravopisné a tvaroslovné chyby se téměř nevyskytují (0–1 chyba). Případné chyby nemají vliv na čtenářský komfort adresáta.